Algoritminen työkalu ohjelmallisessa ostamisessa - Case RADLY Optimizer
Nurminen, Anttoni (2020)
Nurminen, Anttoni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728894
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia algoritmisen optimointityökalun vaikutusta kahdessa ohjelmallisesti ostetussa mainoskampanjassa digitaalisen mainonnan mittarein. Tavoitteena on tutkia, minkälaista hyötyä optimointialgoritmilla voidaan tutkimuksessa käytettyjen kampanjoiden kaltaisissa tapauksissa saavuttaa. Tutkimuksen kampanjoiden dataa tarkastellaan difference in differences -tutkimusmenetelmän avulla työkalun kausaalisen vaikutuksen arvioimiseksi.
Ohjelmallinen ostaminen ja algoritmit ovat hyvin laaja-alaisia käsitteitä. Siksi työn teoriaosuuden tavoite on luoda lukijalle yleiskäsitystä ohjelmallisesta ostamisesta ensisijaisesti ostajan näkökulmasta, digitaalisen markkinoinnin mittareista sekä algoritmeista tutkimusosan kontekstin ymmärtämiseksi.
Tutkimuksen keskeisenä tuotoksena on tutkimusmetodin mukaiset tulokset ja niistä tehdyt johtopäätökset algoritmisen optimointityökalun mahdollisista hyödyistä ohjelmallisessa ostamisessa. Tutkimuksen mukaan työkalulla voidaan saavuttaa tapauskohtaisesti suurtakin hyötyä digitaalisen mainonnan mittareilla mitattuna. On kuitenkin huomionarvoista, että jokainen kampanja, ja sen asetukset, ovat yksilöllisiä. Sen takia myös työkalun vaikutukset kampanjalle ovat aina yksilöllisiä. Tässä tutkimuksessa keskityttiin yksin optimointityökaluun muuttujana, jatkotutkimusten kannalta voisi olla hyödyllistä toteuttaa tutkimus monimuuttujamenetelmällä regressioanalyysiä hyödyntäen.
Ohjelmallinen ostaminen ja algoritmit ovat hyvin laaja-alaisia käsitteitä. Siksi työn teoriaosuuden tavoite on luoda lukijalle yleiskäsitystä ohjelmallisesta ostamisesta ensisijaisesti ostajan näkökulmasta, digitaalisen markkinoinnin mittareista sekä algoritmeista tutkimusosan kontekstin ymmärtämiseksi.
Tutkimuksen keskeisenä tuotoksena on tutkimusmetodin mukaiset tulokset ja niistä tehdyt johtopäätökset algoritmisen optimointityökalun mahdollisista hyödyistä ohjelmallisessa ostamisessa. Tutkimuksen mukaan työkalulla voidaan saavuttaa tapauskohtaisesti suurtakin hyötyä digitaalisen mainonnan mittareilla mitattuna. On kuitenkin huomionarvoista, että jokainen kampanja, ja sen asetukset, ovat yksilöllisiä. Sen takia myös työkalun vaikutukset kampanjalle ovat aina yksilöllisiä. Tässä tutkimuksessa keskityttiin yksin optimointityökaluun muuttujana, jatkotutkimusten kannalta voisi olla hyödyllistä toteuttaa tutkimus monimuuttujamenetelmällä regressioanalyysiä hyödyntäen.