Luonto osaksi varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa
Vartiainen, Taru; Vehviläinen, Liisa (2020)
Vartiainen, Taru
Vehviläinen, Liisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728900
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa ympäristökasvatuksen osuutta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää luontotietoisuutta helpottaen ympäristökasvatuksen pedagogisen toiminnan toteuttamista luonnossa eri tavoin ja mahdollisuuksin. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin luonnon vaikutuksia lasten kokonaisvaltaiseen kasvuun ja kehitykseen. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi luontopedagoginen työkirja, jonka pohjalta varhaiskasvattajien olisi helppo suunnitella pedagogista toimintaa luontoon ja sen lähiympäristöön Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) mukaisesti.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa hyödynnettiin suomalaisia ja ulkomaalaisia tutkimuksia luontosuhteesta sekä ympäristökasvatuksesta, tietoa design-suuntautuneesta pedagogiikasta, eri luontoaiheisia teoksia ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (2018).
Tiedonhankintamenetelminä opinnäytetyössä käytettiin teemahaastattelua sekä puolistrukturoitua haastattelua, joilla kartoitettiin opinnäytetyön tarve ja palaute sekä kehittämisehdotukset. Lisäksi käytettiin opinnäytetyön teoriaosuutta tukevia valmiita dokumentteja.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyneen luontopedagogisen työkirjan tavoitteena oli, että luontopedagogisen työkirjan pedagoginen toiminta suunnitellaan Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) mukaisesti huomioiden oppimisen alueet ja luoden pedagogiselle toiminnalle tavoitteet. Luontopedagogisen työkirjan toisena tavoitteena oli antaa varhaiskasvatuksen ammattilaisille vinkkejä sopivan pedagogisen toiminnan suunnitteluun, jotka ovat muokattavissa ympäristön, lapsiryhmän sekä lasten iän ja kehitystason mukaisesti.
Luontopedagoginen työkirja rakentui Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) sekä soveltaen design-suuntautuneen pedagogiikan, opinnäytetyön teorian sekä työelämäkumppanin toiveiden pohjalta. Luontopedagogisesta työkirjasta haluttiin selkeä, jotta pedagogisesta toiminnasta olisi helppo suunnitella niin lyhyitä kuin pitkäkestoisempiakin projekteja.
Yhteistyökumppani Pilke päiväkoti Kaniinin varhaiskasvattajat kokivat työkirjan isona apuna pedagogisen toiminnan suunnittelussa. Tärkeänä osana luontopedagogista työkirjaa nähtiin se, että työkirjassa pedagogisen toiminnan lisäksi kiinnitettiin arvokasta huomiota toimintojen tavoitteisiin. Kehittämisehdotuksena luontopedagogiseen työkirjaan lisättäisiin huoltajien osallisuutta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa hyödynnettiin suomalaisia ja ulkomaalaisia tutkimuksia luontosuhteesta sekä ympäristökasvatuksesta, tietoa design-suuntautuneesta pedagogiikasta, eri luontoaiheisia teoksia ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (2018).
Tiedonhankintamenetelminä opinnäytetyössä käytettiin teemahaastattelua sekä puolistrukturoitua haastattelua, joilla kartoitettiin opinnäytetyön tarve ja palaute sekä kehittämisehdotukset. Lisäksi käytettiin opinnäytetyön teoriaosuutta tukevia valmiita dokumentteja.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyneen luontopedagogisen työkirjan tavoitteena oli, että luontopedagogisen työkirjan pedagoginen toiminta suunnitellaan Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) mukaisesti huomioiden oppimisen alueet ja luoden pedagogiselle toiminnalle tavoitteet. Luontopedagogisen työkirjan toisena tavoitteena oli antaa varhaiskasvatuksen ammattilaisille vinkkejä sopivan pedagogisen toiminnan suunnitteluun, jotka ovat muokattavissa ympäristön, lapsiryhmän sekä lasten iän ja kehitystason mukaisesti.
Luontopedagoginen työkirja rakentui Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) sekä soveltaen design-suuntautuneen pedagogiikan, opinnäytetyön teorian sekä työelämäkumppanin toiveiden pohjalta. Luontopedagogisesta työkirjasta haluttiin selkeä, jotta pedagogisesta toiminnasta olisi helppo suunnitella niin lyhyitä kuin pitkäkestoisempiakin projekteja.
Yhteistyökumppani Pilke päiväkoti Kaniinin varhaiskasvattajat kokivat työkirjan isona apuna pedagogisen toiminnan suunnittelussa. Tärkeänä osana luontopedagogista työkirjaa nähtiin se, että työkirjassa pedagogisen toiminnan lisäksi kiinnitettiin arvokasta huomiota toimintojen tavoitteisiin. Kehittämisehdotuksena luontopedagogiseen työkirjaan lisättäisiin huoltajien osallisuutta.