Tule silloin syliin : Laulukirja varhaiskasvatusikäisen lapsen tunnekasvatuksen tueksi
Myyrä, Saara (2020)
Myyrä, Saara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628752
Tiivistelmä
Tunteet ja tunnetaidot ovat läsnä jokapäiväisessä elämässämme, sillä tunteiden kautta määritellään tapahtumien merkityksellisyys. Tunnetaitoja tarvitaan arkipäiväisissä tilanteissa lapsuudesta aina aikuisuuteen saakka. Tunnekasvatus on tärkeää aloittaa jo varhain, sillä lasten aivojen kehitys tukee juuri tunnetaitojen oppimista varhaisessa iässä.
Tunnetaitojen opettelun ensimmäiset askeleet ovat tunteiden havaitseminen, tunnistaminen ja nimeäminen. Näiden taitojen oppimiseen lapsi tarvitsee tukea ja apua aikuiselta, joka ensin sanoittaa lapselle tämän tunteita ja myöhemmin opettaa sekä ennakoimaan tunnekuohuja että apukeinoja tunnereaktioista selviämiseen. Aikuinen toimii lapselle mallina ja ohjaa lasta oppimaan keinoja, joiden avulla lapsi voi itse säädellä tunnereaktioitaan.
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tuotoksena syntyi lasten laulukirja lasten tunnekasvatuksen tueksi. Laulukirjan neljän tunnelaulun sanoitukset perustuvat lasten ajatuksiin pelosta, surusta, ilosta ja rakkaudesta. Kappaleet on sävelletty tämän opinnäytetyön osana. Lasten ajatuksia selvitettiin Touhula Tirilässä keväällä 2020 haastattelujen avulla. Opinnäytetyön tavoitteina oli koota lasten käsityksiä ja ajatuksia tunteista laulukirjan muotoon.
Opinnäytetyössä käsitellään tunteita, tunnekasvatusta ja tunnekasvatuksen tukemista musiikin keinoin.
Tunnetaitojen opettelun ensimmäiset askeleet ovat tunteiden havaitseminen, tunnistaminen ja nimeäminen. Näiden taitojen oppimiseen lapsi tarvitsee tukea ja apua aikuiselta, joka ensin sanoittaa lapselle tämän tunteita ja myöhemmin opettaa sekä ennakoimaan tunnekuohuja että apukeinoja tunnereaktioista selviämiseen. Aikuinen toimii lapselle mallina ja ohjaa lasta oppimaan keinoja, joiden avulla lapsi voi itse säädellä tunnereaktioitaan.
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tuotoksena syntyi lasten laulukirja lasten tunnekasvatuksen tueksi. Laulukirjan neljän tunnelaulun sanoitukset perustuvat lasten ajatuksiin pelosta, surusta, ilosta ja rakkaudesta. Kappaleet on sävelletty tämän opinnäytetyön osana. Lasten ajatuksia selvitettiin Touhula Tirilässä keväällä 2020 haastattelujen avulla. Opinnäytetyön tavoitteina oli koota lasten käsityksiä ja ajatuksia tunteista laulukirjan muotoon.
Opinnäytetyössä käsitellään tunteita, tunnekasvatusta ja tunnekasvatuksen tukemista musiikin keinoin.