CHATTIBOTIN KÄYTTÖMAHDOLLISUUKSIEN KARTOITUS YLIOPISTON MATKUSTUSPALVELUISSA
Korhonen, Olesia (2020)
Korhonen, Olesia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729410
Tiivistelmä
Digitalisaatio ja robotiikka vaikuttavat nykyisin monin eri tavoin, esimerkiksi taloushallinnon toiminnot on jo pitkälle automatisoitu. Itä-Suomen yliopisto kehittää toimintaansa jatkuvasti kaikilla suunnilla, muun muassa talouspalveluissa. Chattibotin luominen M2-matkahallintajärjestelmään on yksi näistä kehittämisideoista.
Tämän opinnäytetyön teoreettisessa osiossa on lyhyesti kuvattu chattibotin toimintaa, sen luomisenprosessia ja chattibottien vaihtoehtoja. Lisäksi on esitelty M2-matkahallintajärjestelmää käyttäjän näkökulmasta ja tarkasteltu asioita, joissa käyttäjillä voi olla kysymyksiä ja haasteita. Opinnäytetyössä suoritettiin tutkimus haastattelujen ja kyselyiden avulla, joiden tavoitteena oli selvittää, kokevatko M2-matkahallintajärjestelmän asiatarkastaja ja käyttäjät chattibotin luomisen hyödyllisenä ja minkälaisia tyypillisiä kysymyksiä kyseisen järjestelmän käyttäjillä on.
Tutkimuksen perustella todettiin, että enemmistö kysymykseen vastanneista käyttäjistä tarvitsi neuvoja ohjelman käytössä, mutta kuitenkaan he eivät olleet useinkaan kysyneet apua asiatarkastajilta. Noin puolet sekä asiatarkastajista että järjestelmän käyttäjistä arvioi, että chattibotin luominen olisi hyödyllistä, ja kolmannes vastaajista koki samaan kysymykseen vastaamisen vaikeaksi. Suurin osa järjestelmän käyttäjistä vastasi, että he tarvitsevat neuvoa asioista, jotka liittyvät matkalaskun tekemiseen, matkakulujen kirjaamiseen ja matkalaskun liitteiden lisäämiseen. Kyselyn perusteella kartoitettiin tyypillisiä kysymyksiä chattibotin luomista varten.
Tämän opinnäytetyön teoreettisessa osiossa on lyhyesti kuvattu chattibotin toimintaa, sen luomisenprosessia ja chattibottien vaihtoehtoja. Lisäksi on esitelty M2-matkahallintajärjestelmää käyttäjän näkökulmasta ja tarkasteltu asioita, joissa käyttäjillä voi olla kysymyksiä ja haasteita. Opinnäytetyössä suoritettiin tutkimus haastattelujen ja kyselyiden avulla, joiden tavoitteena oli selvittää, kokevatko M2-matkahallintajärjestelmän asiatarkastaja ja käyttäjät chattibotin luomisen hyödyllisenä ja minkälaisia tyypillisiä kysymyksiä kyseisen järjestelmän käyttäjillä on.
Tutkimuksen perustella todettiin, että enemmistö kysymykseen vastanneista käyttäjistä tarvitsi neuvoja ohjelman käytössä, mutta kuitenkaan he eivät olleet useinkaan kysyneet apua asiatarkastajilta. Noin puolet sekä asiatarkastajista että järjestelmän käyttäjistä arvioi, että chattibotin luominen olisi hyödyllistä, ja kolmannes vastaajista koki samaan kysymykseen vastaamisen vaikeaksi. Suurin osa järjestelmän käyttäjistä vastasi, että he tarvitsevat neuvoa asioista, jotka liittyvät matkalaskun tekemiseen, matkakulujen kirjaamiseen ja matkalaskun liitteiden lisäämiseen. Kyselyn perusteella kartoitettiin tyypillisiä kysymyksiä chattibotin luomista varten.