”Kun on kaks palloo, niin ne voi soittaa vaikka näin” – Tarinasäveltämisen menetelmän kokeilu päiväkodissa.
Piia, Pajarinen; Repo, Anna (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Piia, Pajarinen
Repo, Anna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729414
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee tarinasäveltämisen menetelmän kokeilua. Opinnäytetyön tarkoitus on tarjota uusia välineitä musiikillisen toiminnan kehittämiseen päiväkodissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kokeilla tarinasäveltämisen menetelmää päiväkodin 3–5-vuotiaista lapsista koottujen pienryhmien kanssa ja saada kokeilun kautta kokemuksia tarinasäveltämisen menetelmän käyttämisestä lasten kanssa. Välineenä tarisäveltämisen tukena käytimme kuvionuotteja ja pienryhmätoimintaa.
Opinnäytetyönraportin teoreettinen viitekehys rakentuu oppimisen alueista musiikkikasvatuksesta, lasten osallistamisesta, pienryhmätoiminnasta, tarinasäveltämisestä sekä kuvionuoteista. Toiminnallisen opinnäytetyön prosessiamme ohjasi konstruktivistinen malli. Tiedonhankinnan menetelminä käytimme teoriakirjallisuutta, käyttämämme menetelmän sekä työkalujen testausta, haastattelua, havainnointia sekä dialogista keskustelua. Arviointimenetelminä työssämme toimi itsereflektio, varhaiskasvattajilta saatu palaute sekä koko prosessin ajan pitämämme päiväkirja. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kooste, jossa kerromme kokemuksia tarinasäveltämisen menetelmän kokeilusta. Kooste on suunnattu toimeksiantopäiväkodin varhaiskasvattajille. Se toimii käytännönläheisenä välineenä päiväkodin työntekijöille, uuteen musiikilliseen menetelmään tutustuessa.
Opinnäytetyönraportin teoreettinen viitekehys rakentuu oppimisen alueista musiikkikasvatuksesta, lasten osallistamisesta, pienryhmätoiminnasta, tarinasäveltämisestä sekä kuvionuoteista. Toiminnallisen opinnäytetyön prosessiamme ohjasi konstruktivistinen malli. Tiedonhankinnan menetelminä käytimme teoriakirjallisuutta, käyttämämme menetelmän sekä työkalujen testausta, haastattelua, havainnointia sekä dialogista keskustelua. Arviointimenetelminä työssämme toimi itsereflektio, varhaiskasvattajilta saatu palaute sekä koko prosessin ajan pitämämme päiväkirja. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kooste, jossa kerromme kokemuksia tarinasäveltämisen menetelmän kokeilusta. Kooste on suunnattu toimeksiantopäiväkodin varhaiskasvattajille. Se toimii käytännönläheisenä välineenä päiväkodin työntekijöille, uuteen musiikilliseen menetelmään tutustuessa.