Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Miten kertoa lapselle toisesta vanhemmasta : Opas vanhemmalle ja ammattilaiselle

Claassen, Mari (2020)

 
Avaa tiedosto
Claassen_Mari.pdf (800.7Kt)
Lataukset: 


Claassen, Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729045
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli vahvistaa lapsen toisesta vanhemmasta puhumisen merkitystä. Lisäksi tarkoituksena oli vahvistaa vanhempien valmiuksia puhua lapselle hänen toisesta vanhemmasta lapsen myönteistä kasvua ja kehitystä tukevalla tavalla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle vanhemmasta puhumisen merkitystä ja keinoja käsittelevä opas, joka toimii sekä ohjeena vanhemmille että työvälineenä työntekijöille.

Lapsuuteen kuulu olennaisesti suhde omaan vanhempaan, ja oman vanhemman tunteminen ja hänestä tietäminen ovat lapselle tärkeitä asioita. Vanhemmuuden suhteen ollessa rikkonainen tai vanhemman puuttuessa lapsen elämästä, on lapselle läheisellä vanhemmalla mahdollisuus olla rakentamassa myönteistä kasvua ja kehitystä tukevaa sisältöä siihen mielikuvaan, joka lapsella on toisesta vanhemmastaan.

Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja se tehtiin yhteistyössä Tampereen nuorten naisten kristillisen yhdistyksen Itu-perhetyön kanssa. Aineistonkeruu tehtiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen avoimista kysymyksistä koostuvana ryhmähaastatteluna, johon osallistui kolme Itu-perhetyön työntekijää. Äänitallennettu haastattelu litteroitiin, ja aineisto analysointiin teemoittelun keinoin. Tutkimusaineistosta nousseet teemat vietiin oppaaseen, johon koottiin kattavasti tietoa vanhemmasta kertomisen merkityksestä ja keinoista.

Haastattelun aineistosta nousivat erityisesti esille toisesta vanhemmasta muodostuvan mielikuvan tärkeys lapselle, sekä toista vanhempaa koskevan positiivisen sisällön korostaminen hänestä lapselle kerrottaessa. Toimeksiantajalta saadun palautteen perusteella voidaan todeta, että opas on tarkoitusta ja tavoitetta vastaava, ja se otetaan työntekijöiden työvälineeksi sekä annetaan asiakkaiden käyttöön.
 
The purpose of this thesis was to strengthen the significance of telling a child about the other parent. The purpose was also to strengthen the abilities of a parent in speaking with the child about the other parent in a way that supports positive development and growth. The goal of the thesis was to produce a guide for the commissioner about the importance and methods of talking about the other parent. It is intended as an instructional guide for parents and as a tool for professionals.

The relationship to one’s parent is an essential part of childhood, and it is meaningful for a child to know and know about one’s parent. In a case where a parental relationship is fragile or absent, it is possible for the close parent to support the child’s view of their parent towards positive development.

The thesis was functional and was done in cooperation with Itu family work of Tampere Young Women’s Christian Association. Its design was based on qualitative methods and the material was collected through a group interview with open-ended questions, participated by three Itu family work employees. The voice-recorded interview was transcribed and analyzed using thematic analysis. The themes were then implemented into the guide, comprehensively gathering information about methods and the importance of speaking about the other parent.

The research material pointed at the importance of a child developing a mental image of their parent as well as emphasizing the positive aspects of the parent. According to the feedback from the commissioner, the guide meets the purpose and the goal, and will be used by the professionals and made available to the clients.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste