Koruja maailmalle? : Suomalaisen kaupallisen korun kansainvälisyys
Tallgren, Rosanna (2020)
Tallgren, Rosanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829466
Tiivistelmä
Tätä opinnäytetyötä ei tehty kenenkään toimeksiantona vaan tekijän omasta kiinnostuksesta. Opinnäytteen aiheena on suomalaisen korun kansainvälisyys, jossa keskitytään kaupalliseen koruun ja näkökulmana ovat korualan pienyrittä¬jät.
Suomalaisen korun historiaa kartoitettiin alan kirjallisuuden avulla ja nykyistä tilannetta sähköisen kyselyn avulla. Alan nykyistä tilannetta tutkittiin myös pe¬rehtymällä muotoilualan asiantuntijajärjestö Ornamo ry:n tekemiin tutkimuksiin: ”Muotoilualan työmarkkinat 2019 – Raportti muotoilijoiden työelämän kysy¬myksistä tilastoaineistojen valossa.” sekä ”Ornamon muotoilualan suhdanne- ja toimialakatsaus 2019.” Lisäksi haastateltiin alalla toimivaa Heidi Vornania.
Opinnäytetyön aikana tultiin siihen tulokseen, että suomalaisten pienyrittäjien kaupallisella korulla olisi mahdollisuus menestyä kansainvälisesti. Sen eteen on kuitenkin tehtävä paljon töitä ja olisi hyvä, että alalla olisi jokin taho tai yritys, joka veisi asiaa aktiivisesti eteenpäin.
Tämän kaiken pohjalta hahmoteltiin yrityskonseptia, jonka lähtökohtana ovat suomalaisen kaupallisen korun kansainvälisyyden lisääminen sekä pienyrittäji¬en näkyvyyden parantaminen. Konseptin suunnittelussa käytettiin strategisen muotoilun ja arvopohjaisen konseptoinnin periaatteita ja menetelmiä. Yritykselle laadittiin väljä liiketoimintasuunnitelma, joka toimii pohjana yrityksen mahdolli¬selle perustamiselle tulevaisuudessa.
Suomalaisen korun historiaa kartoitettiin alan kirjallisuuden avulla ja nykyistä tilannetta sähköisen kyselyn avulla. Alan nykyistä tilannetta tutkittiin myös pe¬rehtymällä muotoilualan asiantuntijajärjestö Ornamo ry:n tekemiin tutkimuksiin: ”Muotoilualan työmarkkinat 2019 – Raportti muotoilijoiden työelämän kysy¬myksistä tilastoaineistojen valossa.” sekä ”Ornamon muotoilualan suhdanne- ja toimialakatsaus 2019.” Lisäksi haastateltiin alalla toimivaa Heidi Vornania.
Opinnäytetyön aikana tultiin siihen tulokseen, että suomalaisten pienyrittäjien kaupallisella korulla olisi mahdollisuus menestyä kansainvälisesti. Sen eteen on kuitenkin tehtävä paljon töitä ja olisi hyvä, että alalla olisi jokin taho tai yritys, joka veisi asiaa aktiivisesti eteenpäin.
Tämän kaiken pohjalta hahmoteltiin yrityskonseptia, jonka lähtökohtana ovat suomalaisen kaupallisen korun kansainvälisyyden lisääminen sekä pienyrittäji¬en näkyvyyden parantaminen. Konseptin suunnittelussa käytettiin strategisen muotoilun ja arvopohjaisen konseptoinnin periaatteita ja menetelmiä. Yritykselle laadittiin väljä liiketoimintasuunnitelma, joka toimii pohjana yrityksen mahdolli¬selle perustamiselle tulevaisuudessa.