Vammaispalveluiden järjestäminen julkisena hankintana
Iivari, Heidi (2020)
Iivari, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829567
Tiivistelmä
Keskeinen tavoite opinnäyteyössä oli kehitysvammaisten palveluja toteuttavan palveluntuottajan asiakkuusuunnittelijoiden työn selkeyttäminen kilpailutus- ja sopimusasioissa. Lähtökohtana oli luoda työväline asiakkuussuunnittelijoille. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä yksityinen palveluntuottajan kanssa. Palveluntuottajan perustehtävänä on tarjota sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja kehitysvammaisille ja autismikirjon henkilöille. Palveluntuottajaa kutsutaan opinnäytetyössä kohdeorganisaatioksi.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään vammaispalveluiden julkisia hankintoja siihen liittyvään lainsäädäntöön pohjautuen. Teoreettisessa viitekehyksessä huomioidaan myös palvelunkäyttäjien osallisuus julkisia hankintoja suunniteltaessa.
Kehittämistehtävän myötä kohdeorganisaatioon luodaan kaksi työvälinettä. Asiakkuussuunnitteluun prosessikaavio kilpailutus- ja sopimusprosesseista sekä ohjeistus sopimusinfojen sisällöstä. Tavoitteena on, että työvälineet ovat toimivia ja käytössä olevia ohjeistuksia ja niitä kehitetään ja päivitetään ajan mukaisesti.
Opinnäytetyön aikana työvälineiden teko jäi kuitenkin kesken. Tarkoituksena on kuitenkin työstää sovitut materiaalit kohdeorganisaatiolle. Työni siellä jatkuu opinnäytetyön jälkeen. Johtopäätös on, että kilpailutus- ja sopimusasioiden selkeyttäminen asiakkuussuunnittelussa vaatii kohdeorganisaation prosessikuvausmallin mukaisen ohjeistuksen, jossa kuvataan Asiak-kuudet ja Myyntitiimin roolit, odotetut työtehtävät ja vastuunjako. Ohjeistuksen tarkoitus on yhtenäistää käytäntöjä ja lisätä vastavuoroisuutta kohdeorganisaation sisällä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään vammaispalveluiden julkisia hankintoja siihen liittyvään lainsäädäntöön pohjautuen. Teoreettisessa viitekehyksessä huomioidaan myös palvelunkäyttäjien osallisuus julkisia hankintoja suunniteltaessa.
Kehittämistehtävän myötä kohdeorganisaatioon luodaan kaksi työvälinettä. Asiakkuussuunnitteluun prosessikaavio kilpailutus- ja sopimusprosesseista sekä ohjeistus sopimusinfojen sisällöstä. Tavoitteena on, että työvälineet ovat toimivia ja käytössä olevia ohjeistuksia ja niitä kehitetään ja päivitetään ajan mukaisesti.
Opinnäytetyön aikana työvälineiden teko jäi kuitenkin kesken. Tarkoituksena on kuitenkin työstää sovitut materiaalit kohdeorganisaatiolle. Työni siellä jatkuu opinnäytetyön jälkeen. Johtopäätös on, että kilpailutus- ja sopimusasioiden selkeyttäminen asiakkuussuunnittelussa vaatii kohdeorganisaation prosessikuvausmallin mukaisen ohjeistuksen, jossa kuvataan Asiak-kuudet ja Myyntitiimin roolit, odotetut työtehtävät ja vastuunjako. Ohjeistuksen tarkoitus on yhtenäistää käytäntöjä ja lisätä vastavuoroisuutta kohdeorganisaation sisällä.