Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö varhaiskasvatuksen opettajan työstä
Rundqvist-Lehto, Riina Kati Maarit (2020)
Rundqvist-Lehto, Riina Kati Maarit
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829613
Tiivistelmä
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyöni tarkoituksena on kuvailla ja analysoida varhaiskasvatuksen opettajan työtehtäviä ja -rooleja Espoon kaupungin suomenkielisessä
varhaiskasvatusyksikössä.
Opinnäytetyöni tavoitteena on tarkastella ja arvioida omaa ammatillista kehittymistäni varhaiskasvatuksen opettajan työssä kymmenen viikon ajan. Pohdin omaa toimintaani analyyttisesti varhaiskasvatuksen tietoperustaa hyödyntäen. Keskityn omien vahvuuksien ja heikkouksien tunnistamiseen.
Kirjoitin opinnäytetyön aineistoa eli päiväkirjaa yhteensä kymmenen viikon ajan syys-marraskuussa 2020. Ajankohta oli poikkeuksellinen, sillä Covid-19-pandemia vaikutti varhaiskasvatuksen yksikön toimintaan. Tämän takia käsittelen opinnäytteessä myös varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja asiakkaiden sopeutumista poikkeuksellisiin olosuhteisiin.
Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö muodostuu päivittäisestä ja viikoittaisesta raportoinnista. Jokaisen työpäivän jälkeen pohdin päivän keskeisiä tapahtumia ja työviikot vedän pohdiskelevasti yhteen viikkoanalyysin muodossa.
Omien työtehtävien perusteellinen tutkiskelu kymmenen viikon ajan antaa hyvät eväät oman ammatti-identiteetin kehittymiselle ja vahvistamiselle. Omien tietojen ja taitojen vahvistuminen antaa varmuutta omiin ammatillisiin ratkaisuihin ja vähentää niiden kyseenalaistamista. Lisäksi päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö voi toimia vertaistukena samassa ammatissa työskenteleville henkilöille.
varhaiskasvatusyksikössä.
Opinnäytetyöni tavoitteena on tarkastella ja arvioida omaa ammatillista kehittymistäni varhaiskasvatuksen opettajan työssä kymmenen viikon ajan. Pohdin omaa toimintaani analyyttisesti varhaiskasvatuksen tietoperustaa hyödyntäen. Keskityn omien vahvuuksien ja heikkouksien tunnistamiseen.
Kirjoitin opinnäytetyön aineistoa eli päiväkirjaa yhteensä kymmenen viikon ajan syys-marraskuussa 2020. Ajankohta oli poikkeuksellinen, sillä Covid-19-pandemia vaikutti varhaiskasvatuksen yksikön toimintaan. Tämän takia käsittelen opinnäytteessä myös varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja asiakkaiden sopeutumista poikkeuksellisiin olosuhteisiin.
Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö muodostuu päivittäisestä ja viikoittaisesta raportoinnista. Jokaisen työpäivän jälkeen pohdin päivän keskeisiä tapahtumia ja työviikot vedän pohdiskelevasti yhteen viikkoanalyysin muodossa.
Omien työtehtävien perusteellinen tutkiskelu kymmenen viikon ajan antaa hyvät eväät oman ammatti-identiteetin kehittymiselle ja vahvistamiselle. Omien tietojen ja taitojen vahvistuminen antaa varmuutta omiin ammatillisiin ratkaisuihin ja vähentää niiden kyseenalaistamista. Lisäksi päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö voi toimia vertaistukena samassa ammatissa työskenteleville henkilöille.