Hautakiven ennakkosuunnittelupalvelu − Case: Kiviveistämö Berglöf Oy
Brummer, Minna (2020)
Brummer, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122029728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122029728
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli hautakivi myyntiin keskittynyt yritys Kiviveistämö Berglöf Oy. Työn tarkoituksena oli tuottaa yritykselle tietoa, että kannattaako heidän laajentaa palvelu valikoimaansa hautakivien ennakkosuunnitteluun. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kysynnän tasoa hautakiven ennakkosuunnittelupalvelulle. Näin ollen kehittämistehtäväksi muotoutui hautakiven ennakkosuunnittelupalvelun tarpeellisuuden arviointi.
Tietoperustassa käsiteltiin hautauskulttuuria ja hautamuistomerkkejä Suomessa. Osiossa perehdyttiin tarkemmin hautamuistomerkkeihin ja hautapaikkaan liittyviin asioihin. Kuluttajan ostokäyttäytymisessä käytiin läpi kuluttamiseen vaikuttavat demografiset, psykologiset, sosiaaliset ja persoonalliset tekijät. Näiden lisäksi käsiteltiin kuluttajan ostoprosessia.
Tutkimusosuudessa käsiteltiin markkinatutkimusta ja laadullista tutkimusta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin haastattelu, koska tutkimusaiheesta kaivattiin syvällistä tietoa. Puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla saatiin määrällistä ja laadullista tietoa tutkittavasta aiheesta. Tutkimusaineisto koostui haastatteluista seitsemälle hautaustoimistolle ja yhdelletoista kuluttajalle.
Keskeisenä tuloksena opinnäytetyössä selvisi, ettei hautajaisten tai hautamuistomerkkien ennakkosuunnittelu ollut yleistä. Parantumattomasti sairaat olivat selkeä asiakasryhmä, joka ennakkosuunnitelmia oli tehnyt. Yhteistyö toimijoiden välillä korostui, kun kuluttajat kaipaavat kokonaisvaltaista palvelua. Persoonallisten hautakivien merkitys oli suuri sellaisten keskuudessa, ketkä hautakiven halusivat.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että kuolemaan ja hautaamiseen liittyvistä asioista oli haasteellista keskustella. Kysyntä hautajaisten ja hautakivien ennakkosuunnittelupalvelulle oli erittäin vähäistä. Tulevaisuudessa osalla kuluttajista hautakiven merkitys laskee, kun vaihtoehtoiset hautaustavat lisääntyvät. Keskeisimpiä kehitysehdotuksia olivat yhteistyön lisääminen eri toimijoiden kanssa sekä nykyisille kotisivuille hintatietojen päivittäminen.
Asiasanat: markkinatutkimus, hautakivi, ostopäätösprosessi, kuluttajakäyttäytyminen
Tietoperustassa käsiteltiin hautauskulttuuria ja hautamuistomerkkejä Suomessa. Osiossa perehdyttiin tarkemmin hautamuistomerkkeihin ja hautapaikkaan liittyviin asioihin. Kuluttajan ostokäyttäytymisessä käytiin läpi kuluttamiseen vaikuttavat demografiset, psykologiset, sosiaaliset ja persoonalliset tekijät. Näiden lisäksi käsiteltiin kuluttajan ostoprosessia.
Tutkimusosuudessa käsiteltiin markkinatutkimusta ja laadullista tutkimusta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin haastattelu, koska tutkimusaiheesta kaivattiin syvällistä tietoa. Puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla saatiin määrällistä ja laadullista tietoa tutkittavasta aiheesta. Tutkimusaineisto koostui haastatteluista seitsemälle hautaustoimistolle ja yhdelletoista kuluttajalle.
Keskeisenä tuloksena opinnäytetyössä selvisi, ettei hautajaisten tai hautamuistomerkkien ennakkosuunnittelu ollut yleistä. Parantumattomasti sairaat olivat selkeä asiakasryhmä, joka ennakkosuunnitelmia oli tehnyt. Yhteistyö toimijoiden välillä korostui, kun kuluttajat kaipaavat kokonaisvaltaista palvelua. Persoonallisten hautakivien merkitys oli suuri sellaisten keskuudessa, ketkä hautakiven halusivat.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että kuolemaan ja hautaamiseen liittyvistä asioista oli haasteellista keskustella. Kysyntä hautajaisten ja hautakivien ennakkosuunnittelupalvelulle oli erittäin vähäistä. Tulevaisuudessa osalla kuluttajista hautakiven merkitys laskee, kun vaihtoehtoiset hautaustavat lisääntyvät. Keskeisimpiä kehitysehdotuksia olivat yhteistyön lisääminen eri toimijoiden kanssa sekä nykyisille kotisivuille hintatietojen päivittäminen.
Asiasanat: markkinatutkimus, hautakivi, ostopäätösprosessi, kuluttajakäyttäytyminen