Uuden tuotteen lanseeraus ja myynti
Järvinen, Jonne (2020)
Järvinen, Jonne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121929682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121929682
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää uuden alkoholittoman juoman mahdollisuuksia menestyä markkinoilla ja laatia sen perusteella myyntistrategia. Opinnäytetyön toimeksiantajana on moderni suomalainen pienpanimo. Tietoperusta keskittyi tuotteen lanseeraukseen ja myyntityöhön sekä niiden osa-alueisiin.
Toiminnallinen osuus koostui markkina-analyysistä, tuotteen kehityskyselystä ja myyntistrategiasta. Toiminnallisessa osuudessa hyödynnettiin SWOT-analyysiä sekä Google Forms -kyselypohjaa. Kyselyn tuloksia analysoitiin opinnäytetyössä eri kaavioiden ja kuvioiden kautta ja hyödynnettiin tuotteen kehittämisessä.
Opinnnäytetyöstä selvisi, että alkoholittomien tuotteiden valikoima on laaja, joten erottautuminen on tärkeää. Lanseerattavalla tuotteella oli kuitenkin vain yksi suora kilpailija, joten tuotteelle on hyvin tilaa Suomen markkinoilla. Opinnäytetyön tuotekehitykseen viittaava kysely selkeytti, mihin suuntaan toimeksiantajan kannattaa lähteä kehittämään tuotetta. Myyntistrategia puolestaan kiteytti ensisijaisen myynnin kohderyhmän ja toimenpiteet. The aim of this thesis was to find out the possibilities for a new non-alcoholic beverage to succeed in the market and to develop a sales strategy based on it. The partner of thesis is a modern finnish brewing company. The theoretical part focused on product launch and sales work as well as their sub-areas. The functional part of the thesis consisted of ; a market analysis, a product development survey and a sales strategy. In the functional part a SWOT- analysis and Google forms were used. The results of the survey were analyzed through various charts and figures and utilized in product development.
The thesis revealed that the range of non-alcoholic products is wide, so differentiation is important. The new product had only one direct competitor, so there is still space in the Finnish market. The thesis development survey clarified in which direction the partner should develop the product and the sales strategy summarized the primary sales target group and sales measures.
Toiminnallinen osuus koostui markkina-analyysistä, tuotteen kehityskyselystä ja myyntistrategiasta. Toiminnallisessa osuudessa hyödynnettiin SWOT-analyysiä sekä Google Forms -kyselypohjaa. Kyselyn tuloksia analysoitiin opinnäytetyössä eri kaavioiden ja kuvioiden kautta ja hyödynnettiin tuotteen kehittämisessä.
Opinnnäytetyöstä selvisi, että alkoholittomien tuotteiden valikoima on laaja, joten erottautuminen on tärkeää. Lanseerattavalla tuotteella oli kuitenkin vain yksi suora kilpailija, joten tuotteelle on hyvin tilaa Suomen markkinoilla. Opinnäytetyön tuotekehitykseen viittaava kysely selkeytti, mihin suuntaan toimeksiantajan kannattaa lähteä kehittämään tuotetta. Myyntistrategia puolestaan kiteytti ensisijaisen myynnin kohderyhmän ja toimenpiteet.
The thesis revealed that the range of non-alcoholic products is wide, so differentiation is important. The new product had only one direct competitor, so there is still space in the Finnish market. The thesis development survey clarified in which direction the partner should develop the product and the sales strategy summarized the primary sales target group and sales measures.