Uusi arvo – Miten olla onnistuneesti merkityksellinen? : Yrityksen olemassaolon tarkoitus ja sen todeksi eläminen
Niemi, Heidi (2020)
Niemi, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122029752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122029752
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää, miten tarkoitusjohteiset yritykset määrittelevät olemassaolon tarkoitustaan ja miten tarkoitus kyetään johtamaan ja elämään todeksi niin, että sillä on myönteinen vaikutus myös työntekijäkokemukseen. Kehittämistyössä tarkasteltiin keinoja, joilla yritykset pyrkivät olemaan merkityksellisiä sidosryhmilleen ja sitä, miten olemassaolon tarkoitus voidaan kutoa autenttisella tavalla osaksi yrityksen arkea ja strategiaa. Työn keskeisenä tavoitteena oli herättää dialogia yritysten roolista ja merkityksellisyydestä muuttuvassa toimintaympäristössä sekä uudistaa työelämän tieto- ja osaamisperustaa, sillä tarkasteltavaa ilmiötä on aiemmin tutkittu vastaavana kokonaisuutena verrattain vähän.
Yritysten toimintaympäristö muuttuu ja yritysten on muututtava sen mukana. Markkinoilla menestyminen vaatii uudenlaisen arvon tuottamista, ja sen luominen edellyttää tarkoitusta ja merkitystä. Jotta yritykset säilyvät kilpailukykyisinä ja kohderyhmilleen relevantteina, niiden tulee ymmärtää sidosryhmiensä uudenlaisia odotuksia ja arvioida myös yhteiskunnallista rooliaan.
Työn yhteistyökumppani oli muutostoimisto Ellun Kanat. Työn menetelminä toimivat kirjallisuuskatsaus, dokumenttianalyysi, benchmarking ja teemahaastattelut. Haastateltuja yrityksiä olivat Alko, Kalevala Koru, Kekkilä-BVB, Kolmen Kaverin Jäätelö, Partioaitta, Paulig, Reima, Valio ja Yliopiston Apteekki.
Työ tarjoaa yritysten merkityksellisyyteen liittyvää ymmärrystä ja työkaluja muutoksen tueksi. Työn tulokset voivat toimia perustana myös tulevaisuuden kehittämishankkeille. Kun voidaan todentaa, että olemassaolon tarkoitus on tunnistettava osa yrityksen strategiaa ja menestystä, yhä useammat yritykset voivat hyötyä siihen liittyvästä kehittämisestä.
Yritysten toimintaympäristö muuttuu ja yritysten on muututtava sen mukana. Markkinoilla menestyminen vaatii uudenlaisen arvon tuottamista, ja sen luominen edellyttää tarkoitusta ja merkitystä. Jotta yritykset säilyvät kilpailukykyisinä ja kohderyhmilleen relevantteina, niiden tulee ymmärtää sidosryhmiensä uudenlaisia odotuksia ja arvioida myös yhteiskunnallista rooliaan.
Työn yhteistyökumppani oli muutostoimisto Ellun Kanat. Työn menetelminä toimivat kirjallisuuskatsaus, dokumenttianalyysi, benchmarking ja teemahaastattelut. Haastateltuja yrityksiä olivat Alko, Kalevala Koru, Kekkilä-BVB, Kolmen Kaverin Jäätelö, Partioaitta, Paulig, Reima, Valio ja Yliopiston Apteekki.
Työ tarjoaa yritysten merkityksellisyyteen liittyvää ymmärrystä ja työkaluja muutoksen tueksi. Työn tulokset voivat toimia perustana myös tulevaisuuden kehittämishankkeille. Kun voidaan todentaa, että olemassaolon tarkoitus on tunnistettava osa yrityksen strategiaa ja menestystä, yhä useammat yritykset voivat hyötyä siihen liittyvästä kehittämisestä.