Artistin henkilöbrändin kehittäminen sosiaalisessa mediassa sisältömarkkinoinnin keinoin: Case Vesa Holmala
Kulmakorpi, Armi (2020)
Kulmakorpi, Armi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122129778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122129778
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälainen sisältömarkkinointi vaikuttaa sosiaalisen median kanavissa henkilöbrändäämiseen ja tulokselliseen artistikuvan kehittämiseen. Tarkoituksena oli myös esittää toimeksi antavalle artistille, Vesa Holmalalle, sisällöllisiä kehitysehdotuksia ja neuvoja omissa kanavissa (Instagram ja Facebook) tehdyille julkaisuille, jotta artistin henkilöbrändin kokonaiskuvaa pystyttäisiin näin kehittää. Toimeksiantajana tälle opinnäytetyölle toimii artisti ja ammattimuusikko Vesa Holmala. Holmala toimii artistina pääsääntöisenä yrittäjänä ja keikkailee useammalla eri kokoonpanolla.
Holmalalla ei ole sosiaaliseen mediaan käytettävää strategiaa tai suunnitelmallisuutta, vaan julkaisut tehdään pääsääntöisesti artistin toimesta oma-aloitteisesti. Holmala on kokenut Instagramin ja Facebookin kanavat toimiviksi omalle käytölleen, joten tässä opinnäytetyössä keskitytään näihin kahteen kanavaan. Holmala julkaisee aktiivisesti molemmissa kanavissa sisältöä vaihtelevasti. Tämän opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena oli selvittää, minkälaista sisältöä on henkilöbrändin kehittämisen näkökulmasta kannattavinta tuoda esille sosiaalisen median kanavissa. Tarkoituksena oli myös selvittää, minkälaiset julkaisut saavat seuraajat sitoutumaan ja näin parantamaan artistin näkyvyyttä käytetyissä kanavissa.
Opinnäytetyössä käsitellään yleisesti brändiä ja sen piirteitä, henkilöbrändiä, sisältömarkkinointia ja sen keinoja sekä sosiaalista myyntiä. Opinnäytetyössä esitellään pääpiirteisesti myös Instagramia ja Facebookia sosiaalisen median kanavina.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelminä haastattelua ja benchmarkingia. Vertailututkimuksen keinona hyödynnettiin tarkastelua ja analysointia. Haastatteluja järjestettiin kolme, kaikki itse toimeksi antavan artistin kanssa. Tarkastelun kohteena olivat valitut benchmarkatun sekä case-artistin olemassa olevat julkaisut. Benchmarkingin kohteena oli toisen suomalaisen artistin, Reino Nordinin, Instagram-kanavan artistitili.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kehitysehdotuksia sekä visuaalinen strategia-ohjeistus Holmalan sisällölliseen sosiaalisen median kanavien markkinointiin. Julkaisuja tulisi tehdä määrällisesti n. 2–5/viikko/kanava. Julkaisujen kuvat ja tekstit tulisivat olla laadukkaita ja hyvin jäsenneltyjä. Julkaisujen sisältö tulisi myös olla jokseenkin suunniteltua ja mielenkiintoa herättävää. Myös kaikki artistin ammatin puolesta mahdollistettava sisältö pyritään hyödyntämään henkilöbrändille edullisin keinoin sisältömarkkinoinnissa.
Holmalalla ei ole sosiaaliseen mediaan käytettävää strategiaa tai suunnitelmallisuutta, vaan julkaisut tehdään pääsääntöisesti artistin toimesta oma-aloitteisesti. Holmala on kokenut Instagramin ja Facebookin kanavat toimiviksi omalle käytölleen, joten tässä opinnäytetyössä keskitytään näihin kahteen kanavaan. Holmala julkaisee aktiivisesti molemmissa kanavissa sisältöä vaihtelevasti. Tämän opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena oli selvittää, minkälaista sisältöä on henkilöbrändin kehittämisen näkökulmasta kannattavinta tuoda esille sosiaalisen median kanavissa. Tarkoituksena oli myös selvittää, minkälaiset julkaisut saavat seuraajat sitoutumaan ja näin parantamaan artistin näkyvyyttä käytetyissä kanavissa.
Opinnäytetyössä käsitellään yleisesti brändiä ja sen piirteitä, henkilöbrändiä, sisältömarkkinointia ja sen keinoja sekä sosiaalista myyntiä. Opinnäytetyössä esitellään pääpiirteisesti myös Instagramia ja Facebookia sosiaalisen median kanavina.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelminä haastattelua ja benchmarkingia. Vertailututkimuksen keinona hyödynnettiin tarkastelua ja analysointia. Haastatteluja järjestettiin kolme, kaikki itse toimeksi antavan artistin kanssa. Tarkastelun kohteena olivat valitut benchmarkatun sekä case-artistin olemassa olevat julkaisut. Benchmarkingin kohteena oli toisen suomalaisen artistin, Reino Nordinin, Instagram-kanavan artistitili.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kehitysehdotuksia sekä visuaalinen strategia-ohjeistus Holmalan sisällölliseen sosiaalisen median kanavien markkinointiin. Julkaisuja tulisi tehdä määrällisesti n. 2–5/viikko/kanava. Julkaisujen kuvat ja tekstit tulisivat olla laadukkaita ja hyvin jäsenneltyjä. Julkaisujen sisältö tulisi myös olla jokseenkin suunniteltua ja mielenkiintoa herättävää. Myös kaikki artistin ammatin puolesta mahdollistettava sisältö pyritään hyödyntämään henkilöbrändille edullisin keinoin sisältömarkkinoinnissa.