Synnytyksen käynnistämisen kehittäminen Naistenklinikalla
Virkkala, Iiramaria (2020)
Virkkala, Iiramaria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122029736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122029736
Tiivistelmä
Synnytysten käynnistysten määrä on noussut merkittävästi länsimaissa viimeisten vuosikymmenten ajan. Suomessa synnytyksistä käynnistetään jo kolmannes. Trendi on asiantuntijoiden mukaan nouseva. Käynnistettyjä synnytyksiä ei kuitenkaan juurikaan käsitellä synnytysten valmennuksissa, joita on muutenkin vähennetty kunnallisella puolella. Lisäksi käynnistettyyn synnytykseen liittyy erityispiirteitä, joita ei aina osata huomioida synnytyssairaaloissa ja synnyttäjien tyytyväisyys käynnistettyyn synnytykseen ei ole hyvä.
Tämän opinnäytetyön kehittämistehtävinä olivat käynnistettyjen synnytysten asiakaskokemuksen näkyväksi tekeminen ja sen parantaminen, synnytystilaan liittyvien toiveiden ja tarpeiden kartoittaminen sekä synnytyksen käynnistyksen mallintaminen. Työtä ohjaavat kehittämiskysymykset olivat seuraavat: Millainen on käynnistetyn synnytyksen asiakaspolku? Mistä hyvä tai huono (käynnistetty) synnytyskokemus koostuu? Minkälaiset tilalliset ratkaisut tukevat tai estävät käynnistetyn synnytyksen hyvää synnytyskokemusta?
Tämä opinnäytetyö toteutettiin osana tutkimushanketta ”Kamppailu synnytyksestä – Suomalaisen synnytyskulttuurin murros”. Hanke toteutetaan vuosina 2020–2023 Koneen Säätiön tuella. Hanke on ensimmäinen laaja yhteiskuntatieteellinen tutkimus suomalaisesta synnytyksestä, synnytyksen hoidosta synnytyskokemuksista ja -kulttuurista. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä HUS:n Naistenklinikan synnytysosaston kanssa.
Kehittämistyön lähestymistapa oli palvelumuotoilu. Opinnäytetyönä toteutettiin palvelumuotoiluprosessi, joka noudatti British Design Councilin tuplatimantti-prosessimallia. Ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin esitutkimus, tehtiin verkko- ja autoetnografiaa, kerättiin synnytystarinoita ja haastateltiin synnytysosaston henkilökunnan jäseniä sekä luotiin työtä ohjaava tietoperusta. Tietoperusta koostui synnytyksen kulusta, käynnistettyjen synnytysten tutkimuksesta, synnytykseen valmistautumisesta, synnytyskokemuksesta ja tilasta. Prosessin seuraavassa vaiheessa kerätyn aineiston perusteella saatu tieto tiivistettiin synnyttäjän empatiakartaksi, synnytyspersooniksi, synnytyspoluiksi sekä pääoivalluksiksi. Prosessin kehittämisvaiheessa luotiin vuorovaikutteinen tekoälypohjainen verkkoalusta, jonne kutsuttiin mukaan kehittämistyöhön Naistenklinikan henkilökunnan lisäksi kokemusasiantuntijoita. Kehittämisalustalle kertyneiden materiaalien perustella muotoiltiin synnytyksen käynnistämisen tunnelmataulu ja lopullinen konsepti sekä innovoitiin uusi käynnistetyn synnytyksen kulkua mallintava vaihtoehtoinen käynnistetyn synnytyksen asiakaspolku ja -persoona. Lopullisia tuotoksia arvioitiin ja kommentoitiin verkkoalustan kehittämistiimin sekä Suomalaisen synnytyskulttuurin murros -hankkeen perustaman tutkijaverkoston parissa.
Prosessin viimeinen vaihe eli lopullinen toteutus jää tehtäväksi yhteistyökumppanille. Naistenklinikka sai käyttöönsä prosessin aikana tehdyn palvelumuotoilun konseptin, jota organisaatio voi testata ja jatkojalostaa omassa kehittämisessään ja asiakasarvon luomisessa. Opinnäytetyöstä saatua tietoa voidaan hyödyntää myös osana sairaalassa annettavaa ohjeistusta, kuten synnyttäjien tiedottamisessa käynnistyksistä, millä voidaan parantaa synnyttäjien kohtaamista ja saavuttaa parempia synnytyskokemuksia. Opinnäytetyöprosessin avulla tehtyjä tuotoksia voi hyödyntää myös laajemmin synnytyksen hoidossa.
Tämän opinnäytetyön kehittämistehtävinä olivat käynnistettyjen synnytysten asiakaskokemuksen näkyväksi tekeminen ja sen parantaminen, synnytystilaan liittyvien toiveiden ja tarpeiden kartoittaminen sekä synnytyksen käynnistyksen mallintaminen. Työtä ohjaavat kehittämiskysymykset olivat seuraavat: Millainen on käynnistetyn synnytyksen asiakaspolku? Mistä hyvä tai huono (käynnistetty) synnytyskokemus koostuu? Minkälaiset tilalliset ratkaisut tukevat tai estävät käynnistetyn synnytyksen hyvää synnytyskokemusta?
Tämä opinnäytetyö toteutettiin osana tutkimushanketta ”Kamppailu synnytyksestä – Suomalaisen synnytyskulttuurin murros”. Hanke toteutetaan vuosina 2020–2023 Koneen Säätiön tuella. Hanke on ensimmäinen laaja yhteiskuntatieteellinen tutkimus suomalaisesta synnytyksestä, synnytyksen hoidosta synnytyskokemuksista ja -kulttuurista. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä HUS:n Naistenklinikan synnytysosaston kanssa.
Kehittämistyön lähestymistapa oli palvelumuotoilu. Opinnäytetyönä toteutettiin palvelumuotoiluprosessi, joka noudatti British Design Councilin tuplatimantti-prosessimallia. Ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin esitutkimus, tehtiin verkko- ja autoetnografiaa, kerättiin synnytystarinoita ja haastateltiin synnytysosaston henkilökunnan jäseniä sekä luotiin työtä ohjaava tietoperusta. Tietoperusta koostui synnytyksen kulusta, käynnistettyjen synnytysten tutkimuksesta, synnytykseen valmistautumisesta, synnytyskokemuksesta ja tilasta. Prosessin seuraavassa vaiheessa kerätyn aineiston perusteella saatu tieto tiivistettiin synnyttäjän empatiakartaksi, synnytyspersooniksi, synnytyspoluiksi sekä pääoivalluksiksi. Prosessin kehittämisvaiheessa luotiin vuorovaikutteinen tekoälypohjainen verkkoalusta, jonne kutsuttiin mukaan kehittämistyöhön Naistenklinikan henkilökunnan lisäksi kokemusasiantuntijoita. Kehittämisalustalle kertyneiden materiaalien perustella muotoiltiin synnytyksen käynnistämisen tunnelmataulu ja lopullinen konsepti sekä innovoitiin uusi käynnistetyn synnytyksen kulkua mallintava vaihtoehtoinen käynnistetyn synnytyksen asiakaspolku ja -persoona. Lopullisia tuotoksia arvioitiin ja kommentoitiin verkkoalustan kehittämistiimin sekä Suomalaisen synnytyskulttuurin murros -hankkeen perustaman tutkijaverkoston parissa.
Prosessin viimeinen vaihe eli lopullinen toteutus jää tehtäväksi yhteistyökumppanille. Naistenklinikka sai käyttöönsä prosessin aikana tehdyn palvelumuotoilun konseptin, jota organisaatio voi testata ja jatkojalostaa omassa kehittämisessään ja asiakasarvon luomisessa. Opinnäytetyöstä saatua tietoa voidaan hyödyntää myös osana sairaalassa annettavaa ohjeistusta, kuten synnyttäjien tiedottamisessa käynnistyksistä, millä voidaan parantaa synnyttäjien kohtaamista ja saavuttaa parempia synnytyskokemuksia. Opinnäytetyöprosessin avulla tehtyjä tuotoksia voi hyödyntää myös laajemmin synnytyksen hoidossa.