Ensiapukoulutus perhekodin lapsille
Mesiniemi, Janika (2020)
Mesiniemi, Janika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122229882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122229882
Tiivistelmä
Ensiapu on hätätilanteessa annettua hoitoa. Ensiavulla parannetaan loukkaantuneen parantumista ja selviytymismahdollisuuksia jatkossa. Ensiapukoulutusta järjestetään lapsille, nuorille sekä aikuisille monien eri tahojen toimesta. Lasten ensiaputaidot vahvistuvat lisäkoulutuksella ja voivat pysyä muistissa aikuisikään.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää ensiapukoulutus perhekodissa asuville lapsille ja nuorille. Ensiapukoulutuksen tarkoituksena oli opettaa ja parantaa lasten ensiaputaitoja sekä -tietoa. Tavoitteena oli edistää hätätilanteen tunnistamista ja madaltaa lasten kynnystä toimia tulevissa ensiaputilanteissa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Koulutus järjestettiin kolmena päivänä. Ensimmäisenä päivänä kerättiin tietoa lasten nykyisestä tasosta ensiavussa ja mitä lapset toivovat oppivansa. Koulutuspäivä toteutettiin toiminnallisena ryhmätoimintana. Palaute kerättiin suullisena sekä opittua testattiin internet-pelin avulla, joka oli entuudestaan lapsille tuttu.
Palautteen perusteella lapset pitivät koulutuksesta ja olivat sitä mieltä, että siinä keskityttiin heidän haluamiinsa kohtiin, joita he esittivät ensimmäisellä kerralla. Lopputuloksissa huomattiin oppimisen parantuminen koulutuspäivän ja palautepäivän välillä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää ensiapukoulutus perhekodissa asuville lapsille ja nuorille. Ensiapukoulutuksen tarkoituksena oli opettaa ja parantaa lasten ensiaputaitoja sekä -tietoa. Tavoitteena oli edistää hätätilanteen tunnistamista ja madaltaa lasten kynnystä toimia tulevissa ensiaputilanteissa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Koulutus järjestettiin kolmena päivänä. Ensimmäisenä päivänä kerättiin tietoa lasten nykyisestä tasosta ensiavussa ja mitä lapset toivovat oppivansa. Koulutuspäivä toteutettiin toiminnallisena ryhmätoimintana. Palaute kerättiin suullisena sekä opittua testattiin internet-pelin avulla, joka oli entuudestaan lapsille tuttu.
Palautteen perusteella lapset pitivät koulutuksesta ja olivat sitä mieltä, että siinä keskityttiin heidän haluamiinsa kohtiin, joita he esittivät ensimmäisellä kerralla. Lopputuloksissa huomattiin oppimisen parantuminen koulutuspäivän ja palautepäivän välillä.