Ulkona opettamisen ja oppimisen hyödyt varhaiskasvatuksessa työhyvinvoinnin näkökulmasta
Vaara, Marika (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Vaara, Marika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122329920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122329920
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Salon kaupungin kanssa, Ihanasti pihalla kehittämistyöhön. Ihanasti pihalla-kehittämissuunnitelma on kaksivuotinen. Kehittämistyön tarkoituksena on tukea perheiden pihalla ja luonnossa liikkumista. Opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä kartoitus Salon kaupungin varhaiskasvattajien työhyvinvoinnista ulkona opettamisen ja oppimisen näkökulmasta. Opinnäytetyöstä Salon kaupunki sai tietoa työhyvinvoinnin tilasta ja ulkona opettamisen ja oppimisen hyödyistä tai mahdollisista haitoista.
Teoreettinen viitekehys perustuu työhyvinvoinnille, luontokasvatukselle, luontosuhteelle, sekä ympäristön merkitykselle. Teoriassa on myös tietoa laadullisesta tutkimuksesta ja sisällönanalyysista. Viitekehykseen valikoituneet aiheet loivat mahdollisimman hyvän pohjan tutkimukselle, jotta sen tarkoituksen ymmärtää mahdollisimman hyvin. Opinnäytetyössäni päätin käyttää laadullista tutkimusta työhyvinvointikyselyn tekemisessä. Tutkimuksen tulokset analysoin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Laadullisen tutkimuksen avulla sain enemmän tietoa, kuin silloin jos olisin käyttänyt määrällistä tutkimusmenetelmää.
Työhyvinvointikyselyn tuloksista voidaan selvästi päätellä, että ulkona opettaminen lisää varhaiskasvatuksen henkilöstön työhyvinvointia. Meluhaitta pienenee luonnossa ja lasten rajaaminen vähenee. Ulkoileminen ja metsässä olo nousivat merkittävästi työhyvinvoinnin positiiviseksi tukijaksi varhaiskasvatuksessa. Ulkona mieli pysyy virkeänä ja jaksaa työtä paremmin.
Teoreettinen viitekehys perustuu työhyvinvoinnille, luontokasvatukselle, luontosuhteelle, sekä ympäristön merkitykselle. Teoriassa on myös tietoa laadullisesta tutkimuksesta ja sisällönanalyysista. Viitekehykseen valikoituneet aiheet loivat mahdollisimman hyvän pohjan tutkimukselle, jotta sen tarkoituksen ymmärtää mahdollisimman hyvin. Opinnäytetyössäni päätin käyttää laadullista tutkimusta työhyvinvointikyselyn tekemisessä. Tutkimuksen tulokset analysoin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Laadullisen tutkimuksen avulla sain enemmän tietoa, kuin silloin jos olisin käyttänyt määrällistä tutkimusmenetelmää.
Työhyvinvointikyselyn tuloksista voidaan selvästi päätellä, että ulkona opettaminen lisää varhaiskasvatuksen henkilöstön työhyvinvointia. Meluhaitta pienenee luonnossa ja lasten rajaaminen vähenee. Ulkoileminen ja metsässä olo nousivat merkittävästi työhyvinvoinnin positiiviseksi tukijaksi varhaiskasvatuksessa. Ulkona mieli pysyy virkeänä ja jaksaa työtä paremmin.