Verkkokaupan perustaminen : Kivijalkaliikkeestä verkkokauppaan
Koskela, Niko (2020)
Koskela, Niko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122229906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122229906
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on verkkokaupan perustaminen Yritys X:lle, joka on harjoittanut perinteistä kivijalkakauppaa, pitänyt Pop Up-myymälöitä eri paikoissa, osallistunut erilaisiin tapahtumiin ja messuille. Tutkimusaineistona on käytetty verkkokauppaa koskevaa kirjallisuutta sekä internetissä olevaa materiaalia. Tutkimusmetodina on käytetty teemakyselyä yrityksen perustajalle/omistajalle selvittäen mitä hän haluaa perustettavalta verkkokaupalta.
Teoriaosassa on käyty läpi verkkokaupan määritelmää, verkkokauppaa koskevaa lainsäädäntöä, verkkokaupan perustamisasioita, markkinointiin ja hakukoneoptimointiin liittyviä asioita sekä eri verkkokauppa-alustojen vertailua. Luvussa kuusi puretaan yrittäjän kanssa käytyä teemakeskustelua auki ja pohditaan sopivan verkkokauppa-alustan valitsemista Yritys X:lle.
Tutkimusten, havainnointien ja asiantuntijoiden kanssa käytyjen keskustelujen perusteella valitsin Yritys X:lle kolme eri verkkokauppa-alustavaihtoehtoa, jotka esitellään yrittäjälle perustamissuunnitelmassa. Yhteenvetona voidaan todeta, että Yritys X:lle on löydettävissä yrityksen tarpeisiin sopiva verkkokauppa-alusta, joka ei vaadi yrittäjältä omaa teknistä osaamista, on helppo käyttää ja mahdollistaa myynnin lisäämistä.
Teoriaosassa on käyty läpi verkkokaupan määritelmää, verkkokauppaa koskevaa lainsäädäntöä, verkkokaupan perustamisasioita, markkinointiin ja hakukoneoptimointiin liittyviä asioita sekä eri verkkokauppa-alustojen vertailua. Luvussa kuusi puretaan yrittäjän kanssa käytyä teemakeskustelua auki ja pohditaan sopivan verkkokauppa-alustan valitsemista Yritys X:lle.
Tutkimusten, havainnointien ja asiantuntijoiden kanssa käytyjen keskustelujen perusteella valitsin Yritys X:lle kolme eri verkkokauppa-alustavaihtoehtoa, jotka esitellään yrittäjälle perustamissuunnitelmassa. Yhteenvetona voidaan todeta, että Yritys X:lle on löydettävissä yrityksen tarpeisiin sopiva verkkokauppa-alusta, joka ei vaadi yrittäjältä omaa teknistä osaamista, on helppo käyttää ja mahdollistaa myynnin lisäämistä.