St. George Bakeryn kilpailuedut
Parkkonen, Elli (2020)
Parkkonen, Elli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122930042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122930042
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli St. George Bakery, joka on Helsingissä sijaitseva kahvilakonditoria. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitkä ovat St. George Bakeryn kilpailuedut. Lisäksi tarkoituksena oli tarjota toimeksiantajalle hyödyllistä tietoa kilpailijoista alueella sekä ehdottaa konkreettisia erottautumiskeinoja kilpailukyvyn säilyttämiseksi. Yksityiskohtaiset kehitysehdotukset on toimitettu toimeksiantajalle erillisessä liitteessä yrityksen kilpailukyvyn suojelemiseksi. Tavoite ja tarkoitus täyttyivät.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu konditoriatoimialan esittelystä, konditoriatuotteiden ominaispiirteistä, asiakassuhteista, asiakastyytyväisyydestä ja asiakasuskollisuudesta, palvelun laadusta, asiakaskäyttäytymisestä, kilpailukyky- ja kilpailuetuajattelusta sekä markkinoinnin kilpailukeinoista. Teorian avulla pystyttiin luomaan havainnointilomake, laatimaan haastattelukysymykset ja analysoimaan niistä saatua tietoa.
Käytetyt tutkimusmenetelmät olivat puolistrukturoitu haastattelu ja systemaattinen havainnointi. Opinnäytetyötä varten havainnoitiin kahdeksaa eri kilpailijaa ja haastateltiin kuutta eri St. George Bakeryn asiakasta. Päälöydökset havainnoinnista olivat, että St. George Bakery on hintatasoltaan kalliimpi kuin moni muu kilpailija. Myös monet tuotteet olivat samanlaisia keskenään, mutta kahdella kilpailijalla St George Bakeryn lisäksi oli myös täysin uniikkeja tuotteita valikoimissa. Haastattelusta kävi ilmi, että asiakkaat pitävät St. George Bakerystä erityisesti sen lämminhenkisen tunnelman, omintakeisen ja huolitellun sisustuksen sekä laadukkaiden tuotteiden vuoksi.
Havainnoinnin ja haastattelun tuloksien perusteella määriteltiin, että St. George Bakeryn kilpailuedut ovat asiakkaiden kokema viihtyisä tunnelma myymälässä ja laadukkaat tuot-teet. Havainnoiduista kilpailijoista ja asiakkailta saatu tieto ovat tärkeitä toimeksiantajalle, sillä ne auttavat hahmottamaan yrityksen vahvuuksia ja heikkouksia markkinoilla. Sitä kautta toimeksiantaja pystyy tekemään perusteltuja päätöksiä erottautuakseen kilpailijoista ja hyödyntämään tämänhetkistä kilpailuetua.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu konditoriatoimialan esittelystä, konditoriatuotteiden ominaispiirteistä, asiakassuhteista, asiakastyytyväisyydestä ja asiakasuskollisuudesta, palvelun laadusta, asiakaskäyttäytymisestä, kilpailukyky- ja kilpailuetuajattelusta sekä markkinoinnin kilpailukeinoista. Teorian avulla pystyttiin luomaan havainnointilomake, laatimaan haastattelukysymykset ja analysoimaan niistä saatua tietoa.
Käytetyt tutkimusmenetelmät olivat puolistrukturoitu haastattelu ja systemaattinen havainnointi. Opinnäytetyötä varten havainnoitiin kahdeksaa eri kilpailijaa ja haastateltiin kuutta eri St. George Bakeryn asiakasta. Päälöydökset havainnoinnista olivat, että St. George Bakery on hintatasoltaan kalliimpi kuin moni muu kilpailija. Myös monet tuotteet olivat samanlaisia keskenään, mutta kahdella kilpailijalla St George Bakeryn lisäksi oli myös täysin uniikkeja tuotteita valikoimissa. Haastattelusta kävi ilmi, että asiakkaat pitävät St. George Bakerystä erityisesti sen lämminhenkisen tunnelman, omintakeisen ja huolitellun sisustuksen sekä laadukkaiden tuotteiden vuoksi.
Havainnoinnin ja haastattelun tuloksien perusteella määriteltiin, että St. George Bakeryn kilpailuedut ovat asiakkaiden kokema viihtyisä tunnelma myymälässä ja laadukkaat tuot-teet. Havainnoiduista kilpailijoista ja asiakkailta saatu tieto ovat tärkeitä toimeksiantajalle, sillä ne auttavat hahmottamaan yrityksen vahvuuksia ja heikkouksia markkinoilla. Sitä kautta toimeksiantaja pystyy tekemään perusteltuja päätöksiä erottautuakseen kilpailijoista ja hyödyntämään tämänhetkistä kilpailuetua.