Digitaalisen markkinoinnin hyödyntäminen yrityksessä : Digimarkkinointi opas
Turppo, Mikko (2020)
Turppo, Mikko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101081110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101081110
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia digitaalista markkinointia ja miten sitä voidaan hyödyntää yrityksissä. Työn tavoitteena oli nostaa esiin yrityksille tärkeitä markkinointikanavia ja strategisia toimia. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa digimarkkinointi opas, koska yritysten ja yrittäjien osaaminen digimarkkinoinnista on vaihtelevaa.
Työn teoriaosassa selvitettiin laajasti, millaisia digitaalisen markkinoinnin kanavia on ja
mitkä ovat niiden hyödyt. Lisäksi teoriaosuus käsittelee yritysstrategian kannalta huomioitavia asioita. Työn tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, haastattelemalla lappeenrantalaista kivijalkayrittäjää ja hänen kokemuksiaan digitaalisesta markkinoinnista.
Työn tutkimustuloksissa nousi esiin, että digitaalisen markkinoinnin merkitys kasvaa koko
ajan. Tärkeimpiä huomioita olivat digimarkkinoinnin sitominen yritysstrategiaan, asiakasprofilointi, digitaalisten työkalujen tunteminen ja datan hyödyntäminen markkinoinnissa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi yleishyödyllinen digimarkkinointi opas. Opas toteutettiin
teoriaosasta ja haastattelusta saatujen tietojen pohjalta. Oppaan tarkoituksena on helpottaa lukijaa aloittamaan digitaalisen markkinoinnin käyttö.
Työn teoriaosassa selvitettiin laajasti, millaisia digitaalisen markkinoinnin kanavia on ja
mitkä ovat niiden hyödyt. Lisäksi teoriaosuus käsittelee yritysstrategian kannalta huomioitavia asioita. Työn tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, haastattelemalla lappeenrantalaista kivijalkayrittäjää ja hänen kokemuksiaan digitaalisesta markkinoinnista.
Työn tutkimustuloksissa nousi esiin, että digitaalisen markkinoinnin merkitys kasvaa koko
ajan. Tärkeimpiä huomioita olivat digimarkkinoinnin sitominen yritysstrategiaan, asiakasprofilointi, digitaalisten työkalujen tunteminen ja datan hyödyntäminen markkinoinnissa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi yleishyödyllinen digimarkkinointi opas. Opas toteutettiin
teoriaosasta ja haastattelusta saatujen tietojen pohjalta. Oppaan tarkoituksena on helpottaa lukijaa aloittamaan digitaalisen markkinoinnin käyttö.