Koronapandemian vaikutus lounasravintolan toimintaan taloudellisesta näkökulmasta : Case Cafe Ida
Isotalo, Ida (2020)
Isotalo, Ida
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101101140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101101140
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa COVID-19 eli koronaviruksen aikaansaamasta poikkeusrajoituksien vaikutuksesta ravintola-alan yritykseen. Sen selvittämiseksi tutkimusongelmiksi muodostuivat, millä tavoin yritys selviytyi muuttuvassa toimintaympäristössä ja kuinka liiketoiminta säilytettiin muutoksen aikana kannattavana.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkittiin ravintola-alan toimintaan vaikuttavaa lainsäädäntöä ja koronaviruksen aiheuttamia poikkeusrajoituksia. Poikkeusrajoitusten vuoksi ravintola-alalla jouduttiin muuttamaan toimintaperiaatteita. Viruksen leviäminen pyrittiin ehkäisemään kokoontumisrajoituksen avulla ja 4.4.- 15.6. ajalla sai myydä vain mukaan otettavaa eli take away -ruokaa. Sen vuoksi ravintoloissa jouduttiin muuttamaan toimintaa.
Tutkimusosuus muodostui kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa tutkittiin myynnin muutoksia vuoden 2020 aikana tilastotutkimuksena. Selvitettiin kuinka COVID-19 viruksen vuoksi linjatut suositukset ja rajoitukset näkyivät asiakasvirran muutoksissa. Toisessa osassa tehtiin kyselytutkimus Case yrityksen Cafe Idan asiakkaille. Kysely toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksessa haluttiin saada selville asiakkaiden näkemyksiä remontin muutoksista ja mitä mieltä asiakkaat olivat COVID-19 virukseen liittyvistä liiketoimintamuutoksista.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että koronaviruksen vuoksi asiakasmäärät ovat vaihdelleet vuoden 2020 aikana rajoitusten ja suositusten mukaan. Asiakkaat olivat eniten huolissaan turvavälien ja -etäisyyksien toteutumisesta. Asiakkaista 95 % koki asioinnin turvalliseksi yrityksessä. The purpose of the thesis is to find out about the effects of COVID-19 restrictions to a restaurant branch company. To investigate that, the research questions formed as following: how the company survived in the changing environment and how did the business was maintained as financially profitable during the change.
The theoretical part of the thesis the legislation affecting restaurant branch and the exceptional restrictions due to coronavirus were studied. The exceptional restrictions forced the restaurant branch to change their procedures. The spread of the virus was aimed to prevent by restricting social gatherings and during 4.4.-15.6. only selling take away meals was accepted. This required restaurants to modify their business.
The research consists of two parts. First part studies the changes in sells in 2020 as a statistical study. It was inspected how recommendations and restrictions due to COVID-19 were seen customer flow changes. The second part was a questionnaire to the customers of the case company Café Ida. The questionnaire was carried out as a quantitative study. The purpose of the questionnaire was to find out customers’ opinions on the renovation done in the restaurant and changes done in business due to COVID-19.
According to the results of the research, the customer flow had been changing during 2020 along the restrictions and recommendations. The customers were most concerned of the fulfillment of the social distance. 95% of the customers experienced visiting the restaurant safe.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkittiin ravintola-alan toimintaan vaikuttavaa lainsäädäntöä ja koronaviruksen aiheuttamia poikkeusrajoituksia. Poikkeusrajoitusten vuoksi ravintola-alalla jouduttiin muuttamaan toimintaperiaatteita. Viruksen leviäminen pyrittiin ehkäisemään kokoontumisrajoituksen avulla ja 4.4.- 15.6. ajalla sai myydä vain mukaan otettavaa eli take away -ruokaa. Sen vuoksi ravintoloissa jouduttiin muuttamaan toimintaa.
Tutkimusosuus muodostui kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa tutkittiin myynnin muutoksia vuoden 2020 aikana tilastotutkimuksena. Selvitettiin kuinka COVID-19 viruksen vuoksi linjatut suositukset ja rajoitukset näkyivät asiakasvirran muutoksissa. Toisessa osassa tehtiin kyselytutkimus Case yrityksen Cafe Idan asiakkaille. Kysely toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksessa haluttiin saada selville asiakkaiden näkemyksiä remontin muutoksista ja mitä mieltä asiakkaat olivat COVID-19 virukseen liittyvistä liiketoimintamuutoksista.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että koronaviruksen vuoksi asiakasmäärät ovat vaihdelleet vuoden 2020 aikana rajoitusten ja suositusten mukaan. Asiakkaat olivat eniten huolissaan turvavälien ja -etäisyyksien toteutumisesta. Asiakkaista 95 % koki asioinnin turvalliseksi yrityksessä.
The theoretical part of the thesis the legislation affecting restaurant branch and the exceptional restrictions due to coronavirus were studied. The exceptional restrictions forced the restaurant branch to change their procedures. The spread of the virus was aimed to prevent by restricting social gatherings and during 4.4.-15.6. only selling take away meals was accepted. This required restaurants to modify their business.
The research consists of two parts. First part studies the changes in sells in 2020 as a statistical study. It was inspected how recommendations and restrictions due to COVID-19 were seen customer flow changes. The second part was a questionnaire to the customers of the case company Café Ida. The questionnaire was carried out as a quantitative study. The purpose of the questionnaire was to find out customers’ opinions on the renovation done in the restaurant and changes done in business due to COVID-19.
According to the results of the research, the customer flow had been changing during 2020 along the restrictions and recommendations. The customers were most concerned of the fulfillment of the social distance. 95% of the customers experienced visiting the restaurant safe.