Ammattikorkeakouluopiskelijoiden opintotuen käyttö osake- ja rahastosijoittamiseen
Laakkonen, Tiia-Mari; Raja, Siim (2020)
Laakkonen, Tiia-Mari
Raja, Siim
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101111155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101111155
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kuinka iso osa ammattikorkeakouluopiskelijoista käyttää opintotukea osake- ja rahastosijoittamiseen ja kuinka paljon. Tässä yhteydessä opintotuella tarkoitetaan Kelan maksamaa opintorahaa ja valtion takamaa opintolainaa. Lisäksi opinnäytetyössä kartoitettiin syitä, jotka olivat opintotuen sijoittamisen taustalla, kuten miksi opiskelijat olivat aloittaneet sijoittamisen ja mitä varten. Tulosten avulla pankit voivat kehittää korkeakouluopiskelijoille suunnattuja palveluja. Lisäksi ammattikorkeakoulut pystyisivät kehittämään eri koulutusalojen opetussuunnitelmia ja pohtimaan talousosaamisen opetuksen lisäämistä niihin. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui neljästä osasta, joissa käsitellään Suomen opintotukijärjestelmää, talousosaamista, osake- ja rahastosijoittamista.
Opinnäytetyö toteutettiin kahta eri tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivisessa tutkimusosiossa haluttiin saada mahdollisimman suuri vastaajamäärä. Kysely tehtiin Google Forms-ohjelmalla ja lähetettiin sähköpostitse Laurea-ammattikorkeakoulun Tikkurilan kampuksen opiskelijoille. Kvalitatiivisen tutkimusosion teemahaastattelut tehtiin etäyhteyksin Skype ja Teams ohjelmilla ja tallennettiin.
Tutkimuksessa selvisi, että korkeakouluopiskelijat sijoittavat herkemmin opintolainaa kuin opintorahaa. Opintolainaa saavista opiskelijoista opintolainaansa sijoitti 40 prosenttia. Vastaavasti opintorahaa saavista opiskelijoista sijoitti opintorahaansa 25 prosenttia. Kuitenkin 60 prosenttia opintolainaa saavista ja 75 prosenttia opintorahaa saavista ei sijoittanut ollenkaan opintotuesta. Lisäksi sosiaali- ja terveysalan opiskelijat sijoittivat vähemmän verrattuna kahteen muuhun koulutusalaan (liiketalous, palvelualat). Lisäksi erityisesti nousi esiin sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden oma huoli puutteellisesta talousosaamisen koulutuksesta opinnoissaan.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että talousosaamisen ja sijoittamisaiheista koulutusta pitäisi lisätä kaikilla koulutusaloilla.
Opinnäytetyö toteutettiin kahta eri tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivisessa tutkimusosiossa haluttiin saada mahdollisimman suuri vastaajamäärä. Kysely tehtiin Google Forms-ohjelmalla ja lähetettiin sähköpostitse Laurea-ammattikorkeakoulun Tikkurilan kampuksen opiskelijoille. Kvalitatiivisen tutkimusosion teemahaastattelut tehtiin etäyhteyksin Skype ja Teams ohjelmilla ja tallennettiin.
Tutkimuksessa selvisi, että korkeakouluopiskelijat sijoittavat herkemmin opintolainaa kuin opintorahaa. Opintolainaa saavista opiskelijoista opintolainaansa sijoitti 40 prosenttia. Vastaavasti opintorahaa saavista opiskelijoista sijoitti opintorahaansa 25 prosenttia. Kuitenkin 60 prosenttia opintolainaa saavista ja 75 prosenttia opintorahaa saavista ei sijoittanut ollenkaan opintotuesta. Lisäksi sosiaali- ja terveysalan opiskelijat sijoittivat vähemmän verrattuna kahteen muuhun koulutusalaan (liiketalous, palvelualat). Lisäksi erityisesti nousi esiin sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden oma huoli puutteellisesta talousosaamisen koulutuksesta opinnoissaan.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että talousosaamisen ja sijoittamisaiheista koulutusta pitäisi lisätä kaikilla koulutusaloilla.