3D-dioraama Unity-pelimoottoriin
Kukkura, Kaisa (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101171310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101171310
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käytiin läpi kolmiulotteisen dioraaman valmistusprosessi suunnittelusta toteutukseen. Aiheena käytettiin kohtausta Andrzej Sapkowskin kirjasta Pääskytorni. Dioraama on rajattu versio kolmiulotteisesta ympäristömallinnuksesta. Tekstin alkupuolella käytiin yleisesti läpi ympäristömallinnuksen työvaiheita ja suunniteltiin, kuinka kutakin vaihetta voitaisiin hyödyntää tulevan projektin osalta.
Ensin tutustuttiin konseptointiin, sisältäen referenssikuvien käytön ja luonnostelutekniikoita. Konseptitaide antoi visuaalisen suunnan 3D-ympäristön toteuttamiselle. Lisäksi esiteltiin yksinkertainen laatikkoluonnostelutekniikka blockout, ja 3D-mallintamisen perusteet. Myös mallintamista seuraava vaihe, unwrap, käsiteltiin. Unwrapilla 3D-malli valmisteltiin teksturoitavaksi. Tämän jälkeen siirryttiin materiaalien työstöön ja Unity-pelimoottoriin, jossa työ viimeisteltiin lisäämällä valaistus ja visuaaliset efektit.
Käytännön osuudessa toteutettiin dioraama. Ensin pureuduttiin dioraamaa inspiroivaan kohtaukseen ja sen yksityiskohtiin sekä analysoitiin, kuinka itse dioraama tulisi toteuttaa tämän aineiston avulla. Työskentelyssä hyödynnettiin aiemmin esiteltyjä suunnitelmia konseptoinnista viimeistelyyn Unityssa.
Lopputuloksena syntyi valmis dioraama. Työ oli varsin monipuolinen ja erilaisia huomioitavia osa-alueita oli paljon. Perusteellinen suunnittelu tuki työskentelyä ja haasteista huolimatta dioraamaa oli opettavaista ja hedelmällistä työstää. This Bachelor’s thesis went through the process of building a three-dimensional diorama beginning with a sketch and proceeding to a completed diorama. Diorama is a definite version of a digital 3D environment. The diorama in question based on a scene from Andrzej Sapkowski’s book The Tower of the Swallow.
The typical process of environment modelling was followed throughout the planning phase of this diorama. Concept art along with reference images and sketching techniques were introduced at the beginning. The visual direction for the 3D-environment was defined by them. After covering the concept art, the next phases were a simple blockout for outlining the scene and the basics of 3D-modeling. Unwrapping, which was conducted right after 3D-modeling, was needed for placing textures on the 3D-model. After that, the materials were created, and the diorama was polished in Unity game engine using lighting and visual effects.
The practical part of the thesis was about creating the 3D-diorama. It began by studying an analyzing the scene of The Tower of the Swallow, and how to implement the diorama according to the source material. The workflows and techniques presented in the theory section were utilized in the making of the diorama. The work was complicated to execute, as there were various workflows to process. In the end, the thorough planning was a crucial part of the project and the project overall served as a valuable learning tool.
Ensin tutustuttiin konseptointiin, sisältäen referenssikuvien käytön ja luonnostelutekniikoita. Konseptitaide antoi visuaalisen suunnan 3D-ympäristön toteuttamiselle. Lisäksi esiteltiin yksinkertainen laatikkoluonnostelutekniikka blockout, ja 3D-mallintamisen perusteet. Myös mallintamista seuraava vaihe, unwrap, käsiteltiin. Unwrapilla 3D-malli valmisteltiin teksturoitavaksi. Tämän jälkeen siirryttiin materiaalien työstöön ja Unity-pelimoottoriin, jossa työ viimeisteltiin lisäämällä valaistus ja visuaaliset efektit.
Käytännön osuudessa toteutettiin dioraama. Ensin pureuduttiin dioraamaa inspiroivaan kohtaukseen ja sen yksityiskohtiin sekä analysoitiin, kuinka itse dioraama tulisi toteuttaa tämän aineiston avulla. Työskentelyssä hyödynnettiin aiemmin esiteltyjä suunnitelmia konseptoinnista viimeistelyyn Unityssa.
Lopputuloksena syntyi valmis dioraama. Työ oli varsin monipuolinen ja erilaisia huomioitavia osa-alueita oli paljon. Perusteellinen suunnittelu tuki työskentelyä ja haasteista huolimatta dioraamaa oli opettavaista ja hedelmällistä työstää.
The typical process of environment modelling was followed throughout the planning phase of this diorama. Concept art along with reference images and sketching techniques were introduced at the beginning. The visual direction for the 3D-environment was defined by them. After covering the concept art, the next phases were a simple blockout for outlining the scene and the basics of 3D-modeling. Unwrapping, which was conducted right after 3D-modeling, was needed for placing textures on the 3D-model. After that, the materials were created, and the diorama was polished in Unity game engine using lighting and visual effects.
The practical part of the thesis was about creating the 3D-diorama. It began by studying an analyzing the scene of The Tower of the Swallow, and how to implement the diorama according to the source material. The workflows and techniques presented in the theory section were utilized in the making of the diorama. The work was complicated to execute, as there were various workflows to process. In the end, the thorough planning was a crucial part of the project and the project overall served as a valuable learning tool.