“Mental health, depression and alcohol”: Written material for health education lessons
Renberg, Erica (2011)
Renberg, Erica
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815946
Tiivistelmä
”Mielenterveys, masennus ja alkoholi” Kirjallista opetusmateriaalia terveystiedon opetukseen
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kirjallista opetusmateriaalia Kuitinmäen koulun englanninkielisten luokkien terveystiedon tunneille.
Kahdeksasluokkalaisille suunnatun aineiston aiheeksi valikoitui alkoholi ja yhdeksäsluokkalaisille mielenterveys laajassa merkityksessä ja masennus. Tavoitteena oli että materiaali on informatiivista, motivoivaa, avointa ja koululaisten ikäryhmän huomioivaa sekä, että asioista puhuttaisiin suoraan ja ymmärtävästi ilman ennakkoluuloja. Opinnäytetyö toteutettiin osana Kuitinmäki-hanketta joka kuuluu voimaannuttavan työn tutkimus- ja kehittämislinjaa. Hankkeen kokonaistarkoituksena on ylläpitää ja edistää yläkouluikäisten terveyttä.
Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen metodein toteutetun tutkimuksen tavoitteena oli luoda sanallinen ja selkeä kuvaus tutkittavista ilmiöistä järjestämällä aineisto tiiviiseen ja selkeään muotoon. Hajanaisesta aineistosta pyrittiin luomaan helposti ymmärrettävä ja yhtenäinen informaatiokokonaisuus. Tutkimus rakentui aluksi tutkimuksen suunnittelusta, joka sisälsi tutkimuskysymysten asettelun ja käsitteiden määrittelyn. Tämän jälkeen tutkimus eteni tutkimussuunnitelman mukaisesti lähteiden valinnan ja lähteiden sisällön tutkimuskysymysten mukaisen analyysin kautta raportointiin.
Tulosten perusteella käsitteet selventyivät, samalla kun tutkimuksen tekijälle tuli selkeä kuva tutkittavista ilmiöistä. Keskeisinä tuloksina nousivat esiin mielenterveyden määritelmä, mielenterveysongelmien, eteenkin masennuksen, esiintyvyys nuorten keskuudessa, alkoholikulttuurin vaikutus suomalaisnuorten alkoholinkäyttöön ja käytön seuraukset nuoren kehittyvälle elimistölle. Lisäksi terveystiedon opetuksen sisältö tuli ryhmittelyn ja yhdistelyn kautta selkeäksi jolloin sen saattoi purkaa teoreettiseen käsitteistöön ja kuvata selkeästi ja tiivistetysti opetusmateriaalin pohjaksi. Valmis opinnäytetyö luovutetaan Kuitinmäen koulun englanninkielisten luokkien terveystiedon opetuksesta vastaavalle opettajalle.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kirjallista opetusmateriaalia Kuitinmäen koulun englanninkielisten luokkien terveystiedon tunneille.
Kahdeksasluokkalaisille suunnatun aineiston aiheeksi valikoitui alkoholi ja yhdeksäsluokkalaisille mielenterveys laajassa merkityksessä ja masennus. Tavoitteena oli että materiaali on informatiivista, motivoivaa, avointa ja koululaisten ikäryhmän huomioivaa sekä, että asioista puhuttaisiin suoraan ja ymmärtävästi ilman ennakkoluuloja. Opinnäytetyö toteutettiin osana Kuitinmäki-hanketta joka kuuluu voimaannuttavan työn tutkimus- ja kehittämislinjaa. Hankkeen kokonaistarkoituksena on ylläpitää ja edistää yläkouluikäisten terveyttä.
Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen metodein toteutetun tutkimuksen tavoitteena oli luoda sanallinen ja selkeä kuvaus tutkittavista ilmiöistä järjestämällä aineisto tiiviiseen ja selkeään muotoon. Hajanaisesta aineistosta pyrittiin luomaan helposti ymmärrettävä ja yhtenäinen informaatiokokonaisuus. Tutkimus rakentui aluksi tutkimuksen suunnittelusta, joka sisälsi tutkimuskysymysten asettelun ja käsitteiden määrittelyn. Tämän jälkeen tutkimus eteni tutkimussuunnitelman mukaisesti lähteiden valinnan ja lähteiden sisällön tutkimuskysymysten mukaisen analyysin kautta raportointiin.
Tulosten perusteella käsitteet selventyivät, samalla kun tutkimuksen tekijälle tuli selkeä kuva tutkittavista ilmiöistä. Keskeisinä tuloksina nousivat esiin mielenterveyden määritelmä, mielenterveysongelmien, eteenkin masennuksen, esiintyvyys nuorten keskuudessa, alkoholikulttuurin vaikutus suomalaisnuorten alkoholinkäyttöön ja käytön seuraukset nuoren kehittyvälle elimistölle. Lisäksi terveystiedon opetuksen sisältö tuli ryhmittelyn ja yhdistelyn kautta selkeäksi jolloin sen saattoi purkaa teoreettiseen käsitteistöön ja kuvata selkeästi ja tiivistetysti opetusmateriaalin pohjaksi. Valmis opinnäytetyö luovutetaan Kuitinmäen koulun englanninkielisten luokkien terveystiedon opetuksesta vastaavalle opettajalle.