Turvallisuuskasvatussuunnitelma lapsen suojaamiseksi kiusaamiselta, väkivallalta ja häirinnältä varhaiskasvatuksessa
Lyyra, Sonja; Parvinen, Petra (2021)
Lyyra, Sonja
Parvinen, Petra
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101181328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101181328
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten syrjäytyminen on jatkuvasti kasvava ongelma. Lapsen ja nuoren syrjäytymistä voidaan ehkäistä puuttumalla mahdolliseen kiusaamiseen, väkivaltaan ja häirintään jo varhaiskasvatuksessa. Aikuisen tuen ja läsnäolon avulla lapsi voi rakentaa ja ylläpitää vuorovaikutussuhteitaan vertaisryhmissään. Tasavertaiset ja turvalliset ihmissuhteet ehkäisevät pienen lapsen sosiaalista eristäytymistä ja syrjäytymistä. Kiusaaminen, väkivalta ja häirintä ovat vakavia ja ajankohtaisia aiheita, joista löytyy runsaasti koulumaailmaa käsitteleviä tutkimuksia. Näistä teemoista tarvittaisiinkin lisää erityisesti varhaiskasvatusta käsittelevää ajankohtaista tutkimustietoa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda turvallisuuskasvatussuunnitelma, joka on osana päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelman omasuunnitelmaa. Turvallisuuskasvatussuunnitelma sisältää keinoja lapsen suojaamiseksi kiusaamiselta, väkivallalta sekä häirinnältä. Turvallisuuskasvatuksen tavoitteena on edistää lasten hyvinvointia sekä turvallisuusosaamista. Tarkoituksena on, että lapsi osaa tehdä toiminnassaan turvallisia ratkaisuja sekä pyytää tarvittaessa aikuiselta apua. Kokosimme opinnäytetyöhömme tietoa keskeisistä teemoistamme käyttäen apuna kirjallisuutta, tutkimuksia sekä muuta aineistoa.
Opinnäytetyö oli kehittämistehtävä, jonka tarkoituksena oli löytää keinoja varhaiskasvatuksessa tapahtuvan kiusaamisen ehkäisemiseen. Työn tarkoituksena oli myös lisätä henkilöstön tietoutta ja osaamista puuttua pienten lasten keskuudessa ilmenevään kiusaamiseen, väkivaltaan ja häirintään. Viitekehyksessä avattiin opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä tarkemmin.
Haastattelimme opinnäytetyömme turvallisuuskasvatussuunnitelmaa varten kouvolalaisen päiväkodin kahta työntekijää. Teoriaosuuden ja haastatteluiden välillä oli havaittavissa useita yhdistäviä tekijöitä, joten kirjallisuudesta koottu tieto vahvisti haastatteluista saatua informaatiota. Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän vastaisen työn tulee olla osana päiväkodin arkea, ja koko työyhteisön tulee sitoutua työn suunnitelmalliseen ja johdonmukaiseen toteuttamiseen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda turvallisuuskasvatussuunnitelma, joka on osana päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelman omasuunnitelmaa. Turvallisuuskasvatussuunnitelma sisältää keinoja lapsen suojaamiseksi kiusaamiselta, väkivallalta sekä häirinnältä. Turvallisuuskasvatuksen tavoitteena on edistää lasten hyvinvointia sekä turvallisuusosaamista. Tarkoituksena on, että lapsi osaa tehdä toiminnassaan turvallisia ratkaisuja sekä pyytää tarvittaessa aikuiselta apua. Kokosimme opinnäytetyöhömme tietoa keskeisistä teemoistamme käyttäen apuna kirjallisuutta, tutkimuksia sekä muuta aineistoa.
Opinnäytetyö oli kehittämistehtävä, jonka tarkoituksena oli löytää keinoja varhaiskasvatuksessa tapahtuvan kiusaamisen ehkäisemiseen. Työn tarkoituksena oli myös lisätä henkilöstön tietoutta ja osaamista puuttua pienten lasten keskuudessa ilmenevään kiusaamiseen, väkivaltaan ja häirintään. Viitekehyksessä avattiin opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä tarkemmin.
Haastattelimme opinnäytetyömme turvallisuuskasvatussuunnitelmaa varten kouvolalaisen päiväkodin kahta työntekijää. Teoriaosuuden ja haastatteluiden välillä oli havaittavissa useita yhdistäviä tekijöitä, joten kirjallisuudesta koottu tieto vahvisti haastatteluista saatua informaatiota. Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän vastaisen työn tulee olla osana päiväkodin arkea, ja koko työyhteisön tulee sitoutua työn suunnitelmalliseen ja johdonmukaiseen toteuttamiseen.