Miksi yritysten omistajanvaihdoksia tapahtuu vähän?
Kuokkanen, Tarja (2021)
Kuokkanen, Tarja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101191371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101191371
Tiivistelmä
Suuri joukko ikääntyviä yritysten omistajia pohtii, mitä yritykselle tulee tehdä tulevaisuu-dessa: myydä yritys, antaa se lahjana tai siirtää perintönä seuraavalle sukupolvelle. Opinnäytetyössä käydään läpi, mitä kaikkea yrityksen omistajanvaihdokseen sisältyy. Lisäksi käsitellään yrityskaupan vaiheet alusta loppuun, eri menetelmät yrityksestä luo-pumiseen sekä niiden verotukselliset vaikutukset.
Keskeisimpänä kysymyksenä tässä työssä on ollut selvittää seikkoja, miksi yrityskaup-poja jää toteutumatta. Tutkimusta varten haastateltiin omistajanvaihdoksen asiantunti-jaa, jolla on usean vuoden kokemus yrityskaupoista. Omistajanvaihdoksista tehtiin ky-sely, joka lähetettiin toimeksiantajan määrittelemille, pohjoiskarjalaisille yrityksille. Kyse-lyllä selvitettiin yrittäjien tietämystä yrityskaupoista sekä heidän kiinnostustaan yritys-kauppoja kohtaan.
Tutkimuksessa selvisi kauppahinnan olevan yksi keskeisimmistä kompastuskivistä kauppojen toteutumisessa. Kauppahinta määräytyy ostajan ja myyjän neuvotteluissa. Suuri osa yrityksistä ei ole myyntikunnossa heti, vaan niihin pitää tehdä valmistelevia toimenpiteitä, jotta myyntiprosessi saadaan alkuun. Yrityskauppoja harkitsevan ostajan tai myyjän on aloitettava huolellinen valmistautuminen ajoissa. Yrityskauppaprosessiin on varattava aikaa kokonaisuudessaan ainakin puolesta vuodesta vuoteen. Kaupan kohteen selvittäminen ennakkoon ja asiantuntijan käyttö edistävät yrityskauppojen to-teutumista. Jatkotutkimuksena voisi toteuttaa kyselyn koko Suomen kattavana.
Keskeisimpänä kysymyksenä tässä työssä on ollut selvittää seikkoja, miksi yrityskaup-poja jää toteutumatta. Tutkimusta varten haastateltiin omistajanvaihdoksen asiantunti-jaa, jolla on usean vuoden kokemus yrityskaupoista. Omistajanvaihdoksista tehtiin ky-sely, joka lähetettiin toimeksiantajan määrittelemille, pohjoiskarjalaisille yrityksille. Kyse-lyllä selvitettiin yrittäjien tietämystä yrityskaupoista sekä heidän kiinnostustaan yritys-kauppoja kohtaan.
Tutkimuksessa selvisi kauppahinnan olevan yksi keskeisimmistä kompastuskivistä kauppojen toteutumisessa. Kauppahinta määräytyy ostajan ja myyjän neuvotteluissa. Suuri osa yrityksistä ei ole myyntikunnossa heti, vaan niihin pitää tehdä valmistelevia toimenpiteitä, jotta myyntiprosessi saadaan alkuun. Yrityskauppoja harkitsevan ostajan tai myyjän on aloitettava huolellinen valmistautuminen ajoissa. Yrityskauppaprosessiin on varattava aikaa kokonaisuudessaan ainakin puolesta vuodesta vuoteen. Kaupan kohteen selvittäminen ennakkoon ja asiantuntijan käyttö edistävät yrityskauppojen to-teutumista. Jatkotutkimuksena voisi toteuttaa kyselyn koko Suomen kattavana.