Raskaana olevien kokemuksia synnytyssairaalan sosiaalisen median sisällön tarpeista
Javanainen, Anne-Mari; Talvasto, Essi (2021)
Javanainen, Anne-Mari
Talvasto, Essi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101251487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101251487
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää erään eteläsuomalaisen synnytyssairaalan sosiaalisen median sisältöä vastaamaan raskaana olevien ja tulevien synnyttäjien tarpeita. Tavoitteena oli antaa raskaana oleville tuleville synnyttäjille mahdollisuus vaikuttaa synnytyssairaalan sosiaalisen median sisältöön. Sosiaalisen median sisällöllä voidaan vaikuttaa positiivisesti synnytyssairaalan markkinointiin sekä vuosittaiseen synnyttäjien määrään. Tällä taas saadaan varmistettua synnytysosaston toiminnan tarve ja sitä kautta jatkuvuus. Tämän opinnäytetyön pohjana käytettiin sekä suomenkielisiä että kansainvälisiä tieteellisiä tutkielmia ja julkaisuja, jotta saatiin mahdollisimman laaja pohja teoriaosuudelle. Teoriaosassa avattiin laajasti raskauteen ja synnytykseen, synnytyssairaalan toimintaan sekä sosiaaliseen mediaan liittyviä käsitteitä ja tapahtumia.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena. Sitä varten laadittiin kyselylomake, johon vastasivat raskaana olevat Uudenmaan alueella synnytysvalmennukseen osallistuvat syksyllä 2020. Kyselytutkimus toteutettiin neljässä eri synnytysvalmennuksessa, jotka toteutettiin etäyhteyden avulla. Osallistuneille raskaana oleville lähetettiin sähköpostiin kyselylomakkeen linkki, josta he pääsivät vastaamaan kyselyyn.
Kyselytutkimuksen tulosten mukaan suurin osa vastanneista seurasi jo synnytyssairaalan sosiaalisen median tilejä Facebookissa ja Instagramissa. Tutkimuksen mukaan raskaana olevat haluavat nähdä sisältöä muun muassa synnytysasennoista, synnytysosaston tiloista ja tarvikkeista, vauvan hoidosta sekä imetyksestä ja ihokontaktista. Myös kivunlievitysmenetelmistä halutaan tietoa. Suosituin sisällöntuotantotahti on 1-2 kertaa viikossa ja sisältö halutaan tuotettavan sekä kuvina että videoina.
Tämän opinnäytetyön avulla synnytyssairaalan on mahdollista kehittää sosiaaliseen mediaan tuotettavaa sisältöään vastaamaan kohderyhmänsä kiinnostusta, ja näin ollen myös edistää synnytyssairaalan markkinointia ja mahdollisesti kasvattaa tulevien synnyttäjien määrää.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena. Sitä varten laadittiin kyselylomake, johon vastasivat raskaana olevat Uudenmaan alueella synnytysvalmennukseen osallistuvat syksyllä 2020. Kyselytutkimus toteutettiin neljässä eri synnytysvalmennuksessa, jotka toteutettiin etäyhteyden avulla. Osallistuneille raskaana oleville lähetettiin sähköpostiin kyselylomakkeen linkki, josta he pääsivät vastaamaan kyselyyn.
Kyselytutkimuksen tulosten mukaan suurin osa vastanneista seurasi jo synnytyssairaalan sosiaalisen median tilejä Facebookissa ja Instagramissa. Tutkimuksen mukaan raskaana olevat haluavat nähdä sisältöä muun muassa synnytysasennoista, synnytysosaston tiloista ja tarvikkeista, vauvan hoidosta sekä imetyksestä ja ihokontaktista. Myös kivunlievitysmenetelmistä halutaan tietoa. Suosituin sisällöntuotantotahti on 1-2 kertaa viikossa ja sisältö halutaan tuotettavan sekä kuvina että videoina.
Tämän opinnäytetyön avulla synnytyssairaalan on mahdollista kehittää sosiaaliseen mediaan tuotettavaa sisältöään vastaamaan kohderyhmänsä kiinnostusta, ja näin ollen myös edistää synnytyssairaalan markkinointia ja mahdollisesti kasvattaa tulevien synnyttäjien määrää.