Hyvinvointiteknologian yhdistäminen osaksi kotihoidon käyntejä
Heikura, Marjo (2011)
Heikura, Marjo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916260
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Espoon kotihoitoon uusi toimintamalli, jossa Espoon keskuksen palvelutalon yöhoitaja voi olla yhteydessä kotihoidon asiakkaisiin iltaisin ja yöaikaan hyvinvointiteknologiaa hyödyntäen. Tavoitteena on olla yhteydessä kotihoidon asiakkaaseen asiakaspäätteen kautta. Osa fyysisistä hoitajan käynneistä asiakkaan luona korvataan asiakaspäätteen kautta suoritetulla käynnillä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakennettiin kotihoidon, ikääntymisen ja hyvinvointiteknologian käsitteiden alueille. Tutkimusotteena oli toimintatutkimus ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä. Viitekehys painottui opinnäytetyön aiheen mukaisesti hyvinvointiteknologiaa käsittelevään kirjallisuuteen.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja havainnoimalla. Teemahaastattelut suoritettiin haastattelemalla Espoon kotihoidon Muuralan ja Kauklahden tiimeistä kotihoidon hoitajia, Espoon vanhustyön päällikköä, Espoon kotihoidon päällikköä, Espoon palvelutalon esimiestä, Espoon palvelutalon yöhoitajaa ja yhtä kotihoidon asiakasta. Saatu aineisto analysoitiin ja tuloksista muodostettiin Espoon kotihoitoon toimintamalli hyvinvointiteknologian yhdistämisestä osaksi kotihoidon käyntejä.
Tutkimus osoitti, että hyvinvointiteknologia nähdään hoitotyön tukipalveluna ja tarpeellisena tulevaisuudessa. Ensisijaisiksi kehittämiskohteiksi nousivat kotihoidon työn uudelleenorganisointi, jotta kiire helpottaisi ja työntekijäresurssit riittäisivät vastaamaan tulevaisuuden tarpeisiin. Tuotokseksi saatiin uusi toimintamalli Espoon kotihoitoon. Toimintamallissa esitettiin tehtäväksi uusia linjauksia resursoinnissa, kehittämisessä ja organisoinnissa sekä annettiin suosituksia yhteistyön organisointiin, tavoitteisiin, hyötyyn, yhteydenpitoon ja johtamiseen.
Kehittämistoimenpiteenä esitettiin, että hyvinvointiteknologia tulisi tuoda lähemmäs hoitoalan työntekijöitä. Hyvinvointiteknologia voisi olla jo hoitoalan opiskelijoiden opintosuunnitelmassa laajemmallakin Suomessa käytössä.
Jatkotutkimusaiheena esitettiin tutkittavaksi, miten hyvinvointiteknologiaa voisi hyödyntää muissa yksiköissä. Jo pelkästään esimerkiksi saman sairaalan sisällä voisi hyvinvointiteknologia olla toimiva ratkaisu silloin kun potilas liikkuu sairaalan sisällä yksiköstä toiseen. Asiakaspäätteen kautta saatu nopea yhteys voisi nopeuttaa asiakkaan hoitoketjua ja näin asiakkaan sairaalassaoloaika voi lyhentyä huomattavasti.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja havainnoimalla. Teemahaastattelut suoritettiin haastattelemalla Espoon kotihoidon Muuralan ja Kauklahden tiimeistä kotihoidon hoitajia, Espoon vanhustyön päällikköä, Espoon kotihoidon päällikköä, Espoon palvelutalon esimiestä, Espoon palvelutalon yöhoitajaa ja yhtä kotihoidon asiakasta. Saatu aineisto analysoitiin ja tuloksista muodostettiin Espoon kotihoitoon toimintamalli hyvinvointiteknologian yhdistämisestä osaksi kotihoidon käyntejä.
Tutkimus osoitti, että hyvinvointiteknologia nähdään hoitotyön tukipalveluna ja tarpeellisena tulevaisuudessa. Ensisijaisiksi kehittämiskohteiksi nousivat kotihoidon työn uudelleenorganisointi, jotta kiire helpottaisi ja työntekijäresurssit riittäisivät vastaamaan tulevaisuuden tarpeisiin. Tuotokseksi saatiin uusi toimintamalli Espoon kotihoitoon. Toimintamallissa esitettiin tehtäväksi uusia linjauksia resursoinnissa, kehittämisessä ja organisoinnissa sekä annettiin suosituksia yhteistyön organisointiin, tavoitteisiin, hyötyyn, yhteydenpitoon ja johtamiseen.
Kehittämistoimenpiteenä esitettiin, että hyvinvointiteknologia tulisi tuoda lähemmäs hoitoalan työntekijöitä. Hyvinvointiteknologia voisi olla jo hoitoalan opiskelijoiden opintosuunnitelmassa laajemmallakin Suomessa käytössä.
Jatkotutkimusaiheena esitettiin tutkittavaksi, miten hyvinvointiteknologiaa voisi hyödyntää muissa yksiköissä. Jo pelkästään esimerkiksi saman sairaalan sisällä voisi hyvinvointiteknologia olla toimiva ratkaisu silloin kun potilas liikkuu sairaalan sisällä yksiköstä toiseen. Asiakaspäätteen kautta saatu nopea yhteys voisi nopeuttaa asiakkaan hoitoketjua ja näin asiakkaan sairaalassaoloaika voi lyhentyä huomattavasti.