Uraohjaus ohjaus- ja opetushenkilöstölle
Turve, Ismo; Samppala, Marja-Liisa (2021)
Turve, Ismo
Samppala, Marja-Liisa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101261545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101261545
Tiivistelmä
Uraohjausopas sisältää tietoa, käytännön vinkkejä ja ideoita uraohjausosaamisen kehittämiseksi. Opas on suunnattu ensisijaisesti ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstölle, mutta siitä hyötyvät kaikki ammatillisten opiskelijoiden parissa työskentelevät.
Uraohjauksen tausta -luvussa paneudutaan uraohjauksen lainsäädännölliseen perustaan ja kuvataan uraohjauksen keskeiset käsitteet. Seuraavassa luvussa kerrotaan opiskelijoiden ja opetushenkilöstön käsityksiä urasta ja uraohjauksesta sekä näkemyksiä siitä, millä tavoin opettaja voi uraohjata opiskelijoita. Avaimia onnistuneeseen uraohjaukseen -luku sisältää mallin onnistuneelle uraohjaukselle. Malli on muodostettu analysoimalla ja tulkitsemalla opetushenkilöstön kirjoituksia onnistuneesta uraohjauksesta. Uraohjaus ammatillisessa oppilaitoksessa -luku kuvaa uraohjaustapahtumaa prosessina ja eri toimijoiden roolia prosessin eri vaiheissa. Uraohjausoppaan lopussa on lisäksi työelämän näkökulma uraohjaukseen.
Luvut päättyvät avoimiin, aktivoiviin ja refektoiviin tehtäviin. Tehtävien tarkoituksena on tukea lukijoiden omaa tiedonrakentamisprosessia, syventää ajattelua sekä edesauttaa uraohjausosaamisen kehittymistä.
Uraohjauksen tausta -luvussa paneudutaan uraohjauksen lainsäädännölliseen perustaan ja kuvataan uraohjauksen keskeiset käsitteet. Seuraavassa luvussa kerrotaan opiskelijoiden ja opetushenkilöstön käsityksiä urasta ja uraohjauksesta sekä näkemyksiä siitä, millä tavoin opettaja voi uraohjata opiskelijoita. Avaimia onnistuneeseen uraohjaukseen -luku sisältää mallin onnistuneelle uraohjaukselle. Malli on muodostettu analysoimalla ja tulkitsemalla opetushenkilöstön kirjoituksia onnistuneesta uraohjauksesta. Uraohjaus ammatillisessa oppilaitoksessa -luku kuvaa uraohjaustapahtumaa prosessina ja eri toimijoiden roolia prosessin eri vaiheissa. Uraohjausoppaan lopussa on lisäksi työelämän näkökulma uraohjaukseen.
Luvut päättyvät avoimiin, aktivoiviin ja refektoiviin tehtäviin. Tehtävien tarkoituksena on tukea lukijoiden omaa tiedonrakentamisprosessia, syventää ajattelua sekä edesauttaa uraohjausosaamisen kehittymistä.