Lasten pistospelon ennaltaehkäisy : Lapsilähtöinen opas 3-5-vuotiaille sekä heidän vanhemmille
Honkanen, Anni; Taipale, Emmi (2021)
Honkanen, Anni
Taipale, Emmi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101271616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101271616
Tiivistelmä
Lasten pistospelko koskettaa monia lapsipotilaita päivittäin. Pistospelko johtuu yleensä kivun pelosta, onhan selvää, että lapsi ei halua tuntea kipua. Pelko voi olla myös aiheutunut jo ennakkoon, ilman omakohtaista kokemusta pistoksesta. Opinnäytetyömme tavoitteena oli löytää teoriatiedon pohjalta keinoja, kuinka ennaltaehkäistä 3-5-vuotiaiden lasten pistospelkoa ja tämän teoriatiedon pohjalta luoda opas lasten pistospelon ennaltaehkäisyyn. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä opinnäytetyön tekijöiden omaa tietoa ja osaamista hoitajina leikki-ikäisistä lapsista, lasten pistospelosta ja keinoista sen ennaltaehkäisyyn ja antaa tietoa myös muille hoitotyön ammattilaisille.
Opinnäytetyö käsitteli lapsen kehitystä sekä lapsen pelkoja ja sen kautta pistospelkoa ja menetelmiä sen ennaltaehkäisyyn. Opinnäytetyö oli toiminnallinen, jonka tulosten perusteella koottiin opas lasten pistospelon ennaltaehkäisystä. Oppaaseen koottiin ohjeita vanhemmalle, kuinka ottaa pistospelko puheeksi ja kuinka lasta valmistaa toimenpiteeseen. Oppaasta tehtiin lapsilähtöinen, joka oli alusta alkaen työn lähtökohta. Oppaan kohderyhmäksi valittiin 3-5-vuotiaat, sillä tuossa iässä lapsi jo ymmärtää enemmän asioita ja on altis ympäristön vaikutuksille, kuten pelkojen syntymiselle. Opasta testattiin kuudella eri perheellä ja heidän antaman palautteen mukaan opasta muokattiin lopulliseen muotoonsa.
Tuloksien mukaan lasten pistospelon ennaltaehkäisyyn yksi tärkein keino on leikki. Leikin avulla lasta voi auttaa valmistautumaan, lapsi oppii leikin kautta sekä pystyy myös käsittelemään jo tapahtunutta ja siten lievittämään pelkotilojaan. Muita keinoja ovat muun muassa erilaiset rentoutusmenetelmät, palkitseminen ja lapsen huomion kiinnittäminen muualle.
Opinnäytetyö käsitteli lapsen kehitystä sekä lapsen pelkoja ja sen kautta pistospelkoa ja menetelmiä sen ennaltaehkäisyyn. Opinnäytetyö oli toiminnallinen, jonka tulosten perusteella koottiin opas lasten pistospelon ennaltaehkäisystä. Oppaaseen koottiin ohjeita vanhemmalle, kuinka ottaa pistospelko puheeksi ja kuinka lasta valmistaa toimenpiteeseen. Oppaasta tehtiin lapsilähtöinen, joka oli alusta alkaen työn lähtökohta. Oppaan kohderyhmäksi valittiin 3-5-vuotiaat, sillä tuossa iässä lapsi jo ymmärtää enemmän asioita ja on altis ympäristön vaikutuksille, kuten pelkojen syntymiselle. Opasta testattiin kuudella eri perheellä ja heidän antaman palautteen mukaan opasta muokattiin lopulliseen muotoonsa.
Tuloksien mukaan lasten pistospelon ennaltaehkäisyyn yksi tärkein keino on leikki. Leikin avulla lasta voi auttaa valmistautumaan, lapsi oppii leikin kautta sekä pystyy myös käsittelemään jo tapahtunutta ja siten lievittämään pelkotilojaan. Muita keinoja ovat muun muassa erilaiset rentoutusmenetelmät, palkitseminen ja lapsen huomion kiinnittäminen muualle.