Lapsen valmistaminen neuvolan 4-vuotistarkastukseen- video perheille
Mechlin, Marie (2021)
Mechlin, Marie
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101281667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101281667
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa video lapsen valmistamiseen neljävuotisneuvolaan. Tavoitteena oli, että video on lapsilähtöinen, helposti käytettävä ja ymmärrettävä. Tavoitteena oli antaa tietoa 4-vuotisneuvolakäynnin kulusta ja sisällöstä lapselle ja vanhemmille. Ajatuksena oli, että vanhemmat pystyvät videon katsomisen jälkeen helpommin keskustelemaan lapsen kanssa tulevista tutkimuksista, ja tietävät myös, mikä on vanhemman rooli neuvolavastaanotolla. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Espoon kaupungin neuvolatoimen kanssa.
Opinnäytetyönraportin tietoperusta pohjautui tutkittuun tietoon ja luotettaviin lähteisiin. Lapsen valmistamiseen käytettävä video suunniteltiin ja toteutettiin teoreettisen viitekehykseen pohjautuen. Palvelumuotoilun näkökulmasta muutamilta perheiltä pyydettiin mielipiteitä ja toiveita videon suunnittelun tueksi.
Videossa esiintyy neljävuotias lapsi vanhempansa kanssa. Videolla kerrotaan tarkastuksessa tehtävistä tutkimuksista. Kertojana toimii piirretty neuvolapupu. Lopuksi haastatellaan videossa esiintyvää lasta hänen neuvolakokemuksestaan.
Valmiista videosta pyydettiin palautetta kolmelta nelivuotiaan lapsen vanhemmalta sekä neljältä terveydenhoitajalta. Palauteet kerättiin verkkokyselyiden avulla anonyymisti. Palautekyselyt koostuivat 5-7 väittämästä, joihin vastattiin Likertin asteikkoon perustuen. Väittämissä arvioitiin videon lapsilähtöisyyttä, selkeyttä, sisältöä, käytettävyyttä ja hyödyllisyyttä. Lisäksi oli muutama avoin kysymys videon herättämistä ajatuksista ja korjausehdotuksista.
Sekä lasten vanhemmat että terveydenhoitajat kokivat, että video oli selkeä, johdonmukainen ja lapsilähtöisesti ja hyvin toteutettu. Video nähtiin hyödyllisenä ja hyvänä välineenä lapsen valmistamiseen. Lasten kokemuksia ja mielipiteitä olisi hyvä tutkia enemmän ja kehittää neuvolatoimintaa lasten ja perheiden näkökulmasta käsin.
Opinnäytetyönraportin tietoperusta pohjautui tutkittuun tietoon ja luotettaviin lähteisiin. Lapsen valmistamiseen käytettävä video suunniteltiin ja toteutettiin teoreettisen viitekehykseen pohjautuen. Palvelumuotoilun näkökulmasta muutamilta perheiltä pyydettiin mielipiteitä ja toiveita videon suunnittelun tueksi.
Videossa esiintyy neljävuotias lapsi vanhempansa kanssa. Videolla kerrotaan tarkastuksessa tehtävistä tutkimuksista. Kertojana toimii piirretty neuvolapupu. Lopuksi haastatellaan videossa esiintyvää lasta hänen neuvolakokemuksestaan.
Valmiista videosta pyydettiin palautetta kolmelta nelivuotiaan lapsen vanhemmalta sekä neljältä terveydenhoitajalta. Palauteet kerättiin verkkokyselyiden avulla anonyymisti. Palautekyselyt koostuivat 5-7 väittämästä, joihin vastattiin Likertin asteikkoon perustuen. Väittämissä arvioitiin videon lapsilähtöisyyttä, selkeyttä, sisältöä, käytettävyyttä ja hyödyllisyyttä. Lisäksi oli muutama avoin kysymys videon herättämistä ajatuksista ja korjausehdotuksista.
Sekä lasten vanhemmat että terveydenhoitajat kokivat, että video oli selkeä, johdonmukainen ja lapsilähtöisesti ja hyvin toteutettu. Video nähtiin hyödyllisenä ja hyvänä välineenä lapsen valmistamiseen. Lasten kokemuksia ja mielipiteitä olisi hyvä tutkia enemmän ja kehittää neuvolatoimintaa lasten ja perheiden näkökulmasta käsin.