Sosiaalinen media yhdistystoiminnassa - Case Järvenpää 2000+
Vuorio, Mikko (2011)
Vuorio, Mikko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315311
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä sosiaalisen median käytön kehittämissuunnitelma Järvenpää 2000+ -yhdistykselle. Opinnäytetyö käsittelee keskeisesti sosiaalista mediaa ja sen mahdollisuuksien hyödyntämistä kampanjoinnissa.
Toimeksianto tähän opinnäytetyöhön tuli Järvenpää 2000+ -yhdistyksen tarpeesta rakentaa omannäköinen sosiaalinen media ennen vuoden 2012 kunnallisvaaleja. Yhdistys ei ole hyödyntänyt sosiaalisen median mahdollisuuksia, mikä on antanut muille kilpaileville puolueille edun kampanjointiin.
Tässä opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja benchmarkingia. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin haastattelemalla henkilökohtaisesti yhdistyksen puheenjohtajaa. Mukana on myös muidenkin jäsenten näkemyksiä sosiaalisen median hyödyntämisestä tulevaisuudessa.
Benchmarking kohdistettiin vuoden 2011 eduskuntavaalien verkkomarkkinoinnin tutkimiseen. Tarkastelun kohteena olivat mukana suurimmat eduskuntapuolueet ja niiden käyttämät sosiaaliset mediat. Yleisesti ottaen saatiin selville, että ennen vaaleja hallitsevat puolueet olivat mukana suurimmassa osassa palveluita. Haastavassa asemassa olleiden puolueiden aktiivisuus sosiaalisissa medioissa oli hieman hajanaisempaa. Kampanjoinnin tuloksia on vaikea arvoida, mutta analyysistä on helppo ottaa oppia tähän tutkimukseen.
Tutkimuksessa on kiinnitetty huomiota eri ikäryhmien käyttäytymiseen sosiaalisessa mediassa. Tämä on tärkeää kampanjoinnin kannalta. Markkinoinnin kohdistaminen kampanjoinnissa tärkeimpiin kohteisiin on tärkeää yhdistyksen rajallisten resurssien kannalta.
Opinnäytetyön tuloksien perusteella todettiin, että sosiaaliseen mediaan lähteminen tulee tehdä keskitetysti. Tämä tarkoittaa sitä, että kampanjointiin sosiaalisessa mediassa kannatta keskittyä vain suurimpien ja merkittävien palveluiden hallintaan. Benchmarkingin ja haastattelujen perusteella nämä palvelut ovat: Facebook, Wikipedia, YouTube ja yhdistyksen oma blogi. Tämän tutkimuksen pohjalta saatiin alustava suunnitelma, joka tukee Järvenpää 2000+ yhdistyksen kampanjointia sosiaalisessa mediassa kunnallisvaaleissa 2012.
Toimeksianto tähän opinnäytetyöhön tuli Järvenpää 2000+ -yhdistyksen tarpeesta rakentaa omannäköinen sosiaalinen media ennen vuoden 2012 kunnallisvaaleja. Yhdistys ei ole hyödyntänyt sosiaalisen median mahdollisuuksia, mikä on antanut muille kilpaileville puolueille edun kampanjointiin.
Tässä opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja benchmarkingia. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin haastattelemalla henkilökohtaisesti yhdistyksen puheenjohtajaa. Mukana on myös muidenkin jäsenten näkemyksiä sosiaalisen median hyödyntämisestä tulevaisuudessa.
Benchmarking kohdistettiin vuoden 2011 eduskuntavaalien verkkomarkkinoinnin tutkimiseen. Tarkastelun kohteena olivat mukana suurimmat eduskuntapuolueet ja niiden käyttämät sosiaaliset mediat. Yleisesti ottaen saatiin selville, että ennen vaaleja hallitsevat puolueet olivat mukana suurimmassa osassa palveluita. Haastavassa asemassa olleiden puolueiden aktiivisuus sosiaalisissa medioissa oli hieman hajanaisempaa. Kampanjoinnin tuloksia on vaikea arvoida, mutta analyysistä on helppo ottaa oppia tähän tutkimukseen.
Tutkimuksessa on kiinnitetty huomiota eri ikäryhmien käyttäytymiseen sosiaalisessa mediassa. Tämä on tärkeää kampanjoinnin kannalta. Markkinoinnin kohdistaminen kampanjoinnissa tärkeimpiin kohteisiin on tärkeää yhdistyksen rajallisten resurssien kannalta.
Opinnäytetyön tuloksien perusteella todettiin, että sosiaaliseen mediaan lähteminen tulee tehdä keskitetysti. Tämä tarkoittaa sitä, että kampanjointiin sosiaalisessa mediassa kannatta keskittyä vain suurimpien ja merkittävien palveluiden hallintaan. Benchmarkingin ja haastattelujen perusteella nämä palvelut ovat: Facebook, Wikipedia, YouTube ja yhdistyksen oma blogi. Tämän tutkimuksen pohjalta saatiin alustava suunnitelma, joka tukee Järvenpää 2000+ yhdistyksen kampanjointia sosiaalisessa mediassa kunnallisvaaleissa 2012.