Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Palvelukuiluanalyysi asiakasymmärryksen kasvattajana

Yli-Kujala, Jaana (2011)

 
Avaa tiedosto
Yli-Kujala_Jaana.pdf (943.2Kt)
Lataukset: 


Yli-Kujala, Jaana
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916233
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa, millaisia eroja voidaan tunnistaa asiakkaiden odotusten ja palvelutoteutumien välillä, sekä sitä millaiset asiat tuottavat asiakkaalle arvoa. Tutkimuksen kohteena on palveluita tuottava jakeluyritys. Tutkittava suhde on päämiehen ja jakelijan välinen asiakkuus, jossa päämies ostaa palvelukokonaisuuksia jakelijalta. Tutkimus perustuu ajatukseen, että kartoittamalla paremmin asiakkaiden tarpeet ja odotukset voidaan tuottaa asiakkaalle parempaa arvoa, sekä kasvattaa asiakasymmärrystä yrityksen sisällä. Tutkimustarve on kasvanut kohdeyrityksen kasvun hallinnan myötä ja tuloksien avulla tullaan kehittämään yrityksen palvelutoimintaa, sekä tuetaan kilpailukykyä.

Kartoituksen näkökulma liitettiin asiakaslähtöisen liiketoimintamallin, asiakasymmärryksen sekä palvelujen laadun tutkimukseen. Palvelujen laadun poikkeamien tutkimisen avuksi valittiin palvelulukuiluanalyysi. Empiirinen osuus tehtiin tutkimuskyselynä, joka lähetettiin asiakkaille määritellyissä kategorioissa. Analysoinnin pohjaa laajennettiin haastattelemalla yrityksen asiakashankinnasta vastaavia henkilöitä, sekä havainnoimalla asiakaskohtaamisia. Aineiston analyysissä käytettiin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä. Johtopäätökset muodostettiin kyselytutkimuksen, haastattelujen sekä havainnoinnin pohjalta.

Tutkimuksen tuloksista havaittiin, että päämiehet olivat yleisesti ottaen tyytyväisiä jakelijan tuottamiin palveluihin. Kuitenkin varsin suuriakin eroja esiintyi eri päämiesten ja palveluiden kesken. Merkittävimpiä palvelukuiluja esiintyi päämiehen toimintatapojen ymmärryksessä, raportoinnissa sekä henkilöresursseissa. Kuilujen poistamiseksi tehtiin kartoituksen pohjalta kehittämisehdotus. Jakelijan ja päämiehen suhde todettiin olevan intensiivinen ja partnership tyyppinen, johon positiivista arvoa tuovat luottamus, hyvä kommunikaatio, ymmärrys asiakkaan toimintatavoista sekä myynnin kehittyminen suunnitellusti. Näiden asioiden varmistamiseksi on suhteen alku kriittinen ajanjakso.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste