Palvelukonseptin asiakaslähtöisyys -Case Topcart Oy:n huoltopalvelut
Hållfast, Heidi; Grann, Carri (2011)
Hållfast, Heidi
Grann, Carri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315313
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Topcart Oy:lle, jonka toimialana ovat tulostimet ja tulostintarvikkeet. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää yrityksen palvelukonseptin, eli huoltopalveluiden, asiakaslähtöisyys. Asiakaslähtöisyys selvitettiin tiedustelemalla yrityksen asiakkailta heidän mielipiteitään huoltopalveluiden toiminnasta. Opinnäytetyölle oli tarve, koska erilaisten tukipalveluiden merkitys osana palvelupakettia on kasvanut toimialalla viimeisten vuosien aikana ja yrityksen kilpailuetu perustuu sen maksuttomaan huoltopalveluun.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kirjallisuudesta ja Topcart Oy:n country manager Caius Grannin haastatteluista. Kirjallisuus koostuu teoksista, jotka käsittelevät palveluita, palvelukonsepteja, palveluprosesseja ja asiakaslähtöisyyttä. Grann toimii yrityksen Suomen toimiyksikön johtajana ja hänellä on usean vuoden kokemus toimialaltaan.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka perusjoukkoon kuului Topcart Oy:n kaikki asiakkaat. Tutkimusaineisto kerättiin vuoden 2010 joulukuussa sähköisen tutkimuslomakkeen avulla ja analysoitiin ristiintaulukoinnin avulla. Tutkimuslomake jakautui neljään eri osioon.
Tutkimuksen tulokset olivat kokonaisuudessaan erittäin hyvät ja niiden perusteella voitiin todeta, että Topcart Oy:n palvelukonseptin asiakaslähtöisyys oli erittäin hyvällä tasolla. Tulosten perusteella voitiin todeta muun muassa, että yrityksen asiakasyhteistyö ja palveluprosessi huoltopalveluiden osalta olivat toteutettu kokonaisuudessaan erinomaisesti ja asiakkaat arvostivat yrityksen huoltopalveluiden maksuttomuutta ja ammattitaitoa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kirjallisuudesta ja Topcart Oy:n country manager Caius Grannin haastatteluista. Kirjallisuus koostuu teoksista, jotka käsittelevät palveluita, palvelukonsepteja, palveluprosesseja ja asiakaslähtöisyyttä. Grann toimii yrityksen Suomen toimiyksikön johtajana ja hänellä on usean vuoden kokemus toimialaltaan.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka perusjoukkoon kuului Topcart Oy:n kaikki asiakkaat. Tutkimusaineisto kerättiin vuoden 2010 joulukuussa sähköisen tutkimuslomakkeen avulla ja analysoitiin ristiintaulukoinnin avulla. Tutkimuslomake jakautui neljään eri osioon.
Tutkimuksen tulokset olivat kokonaisuudessaan erittäin hyvät ja niiden perusteella voitiin todeta, että Topcart Oy:n palvelukonseptin asiakaslähtöisyys oli erittäin hyvällä tasolla. Tulosten perusteella voitiin todeta muun muassa, että yrityksen asiakasyhteistyö ja palveluprosessi huoltopalveluiden osalta olivat toteutettu kokonaisuudessaan erinomaisesti ja asiakkaat arvostivat yrityksen huoltopalveluiden maksuttomuutta ja ammattitaitoa.