Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Green Care -ohjausosaamisen kehittäminen ikääntyneiden kuntoutumiseen

Heiskanen, Pauliina (2021)

 
Avaa tiedosto
YAMK opinnäytetyö (1.542Mt)
Lataukset: 


Heiskanen, Pauliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102031869
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi LuontoHoiva -laatumerkin saanut yksityisiä sosiaali- ja terveyspalveluja tuottava Hoivapalvelut Onnenpisara. Opinnäytetyö pyrki Green Care -ohjaustoiminnan määrittämisen osalta vastaamaan toimeksiantajan strategiansuuntaiseen kehittämiseen.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Green Care -ohjausosaamista ikääntyneiden kuntoutumistyöhön. Opinnäytetyön tavoitteena oli Green Care -ohjausosaamismallin luominen Onnenpisaraan ja tehtävänä oli tuottaa tiivistettyä tietoa siitä, millaista Green Care -ohjausosaaminen on ja miten sitä kuvataan aiemman tutkimuksen ja käytännöntyön perusteella? Opinnäytetyön tietoperustassa esitellään aiempaa tukimusta ja tietoa gerontologisesta kuntoutumisesta ja Green Care -ajattelutavasta sekä ohjauksesta.

Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Tiedonhankintamenetelminä olivat suppilotekniikka ja Onnenpisaran ohjaajia osallistava seinätekniikka. Aineistoina olivat aiempi tutkimustieto, josta laadittiin integroiva kirjallisuuskatsaus ja käytännöntyöstä hankittu tieto. Aihealueen keskeisten näkökulmien koontiin käytettiin sisällönanalyysiä. Arvioinnissa käytettiin itsereflektiota ja Onnenpisaran henkilökunnalta kerättyä palautetta.

Tulosten mukaan ohjaajan Green Care -ohjausosaaminen sisältää sosiaalista, ohjaajakohtaista, ammatillista ja Green Care -toimintatapa- sekä reflektointiosaamista. Tutkimuksellisessa kehittämistyössä laadittiin tulosten perusteella Green Care -ohjausosaamismalli, joka auttaa ohjaajia ohjauksellisen lähestymistavan ja käytännön ohjaustoiminnan kehittämisessä. Organisaatioissa mallia voidaan hyödyntää esimerkiksi ohjausosaamistarpeiden kartoittamiseen.
 
This thesis was commissioned by Hoivapalvelut Onnenpisara, a private provider of social and health care services, provider which has been granted the Green Care quality label.

The purpose of this thesis was to develop Green Care guidance competence in the rehabilitation of older people. The aim of the thesis was to establish a Green Care guidance competence model for Onnenpisara and to provide compact information about the nature of Green Care guidance competence. The theoretical part of the thesis discusses previous research on gerontological rehabilitation as well as the concept of Green Care and guidance related to it.
The thesis was conducted as a research-based development work. The data collection methods of the study included the funnel approach and the wall technique involving the instructors of Onnenpisara. The research material consisted of previous research which formed the basis for an integrative literature review, as well as of information acquired from practical work.The main viewpoints of the theme were defined using content analysis. The evaluation was conducted using self-reflection and the feedback received from Onnenpisara staff.
The results of the study showed that Green Care guidance competence of an instructor comprises, in addition to methodological skills, social, instructor-specific, professional and reflection skills. The outcome of the research-based development work was a Green Care guidance competence model to provide the instructors with tools for developing the guidance-based approach and practical guidance activities. In organizations, the model can be used, for example, to explore the needs for developing guidance competence.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste