Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nuori auttaja : ensiapukoulutus 9.-luokkalaisille

Oksa, Ilmari; Pasuri, Kristian (2020)

Avaa tiedosto
Opinnäytetyön korjailtu versio.pdf (715.3Kt)
Lataukset: 


Oksa, Ilmari
Pasuri, Kristian
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102021844
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme järjestimme ensiapukoulutuksen Lähteen koulun 9.- luokkalaisille. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää nuorten ensiaputietoisuutta ja parhaimmassa tapauksessa ennaltaehkäistä vakavia vammoja ja luoda toimiva ensiapukoulutusmalli nuorille.

Aloimme suunnittelemaan ensiaputunteja keväällä 2020 ja tutustuimme laajasti ensiapuun käsitteenä. Luodessamme teoriapohjaa käytimme seuraavia avainsanoja: ensiapu, nuoret ja elvytys. Oppitunteja suunnitellessamme ja toteuttaessamme pyrimme ottamaan oppilaiden ikätason huomioon. Aiheen laajuuden takia tiivistimme oppituntien aiheiksi elvytyksen, defibrillaattorin käytön ja hätänumeroon soiton, vaikka olemmekin esitelleet muitakin ensiapuun liittyviä asioita tässä opinnäytetyössä. Oppitunteja suunnitellessamme otimme myös huomioon yhteistyökoulumme opettajan toiveet tunteja kohtaan.

Jaoimme koulutuksen kahteen 45 minuuttia kestävään työpajaan. Ensimmäisellä tunnilla kerroimme teoriaa elvytyksestä, hätäkeskukseen soitosta sekä defibrillaattorin käytöstä. Toisella tunnilla oppilaat pääsivät itse kokeilemaan edellä mainittuja asioita Anne-nuken kanssa. Oppitunneilla hyödynsimme myös Kahoot! -sovellusta osana opetusta. Viimeisen tunnin päätteeksi oppilaat saivat antaa palautetta oppitunneista palautelomakkeiden avulla.

Palautelomakkeista päättelimme, että oppitunnit sujuivat hyvin. Suurin oppilaista oli sitä mieltä, että opetus oli selkeää ja oppitunnit olivat heille hyödyllisiä. Toisaalta oppilaat olivat sitä mieltä, että olisimme voineet ottaa heidän ikätasonsa huomioon vieläkin paremmin. Meidän mielestämme tunnit menivät hienosti; oppilaat kuuntelivat ja osallistuivat tunteilla hyvin. Oppilaat myös osasivat liittää oppimansa teorian käytäntöön.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste