Sports Event Management and Development : Case Tekojärvihölkkä
Sahala, Sini (2011)
Sahala, Sini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815780
Tiivistelmä
Urheilutapahtuman järjestäminen ja kehittäminen
Tapaus Tekojärvihölkkä
Tämä opinnäytetyö tutkii urheilutapahtuman järjestämistä ja kehittämistä. Esimerkkitapauksena on vantaalainen juoksutapahtuma Tekojärvihölkkä. Tekojärvihölkkä järjestettiin neljättä kertaa vuonna 2011. Järjestäjänä toimii Ylästön Urheilijat -59 ry, joka oli myös tämän opinnäytetyön toimeksiantaja. Edellisenä vuonna Tekojärvihölkällä oli 54 osanottajaa. Tänä vuonna tarkoitus oli ylittää luku 100. Tapahtuman olennaiset elementit on eroteltu ja käsitelty yksityiskohtaisesti teoriaosuudessa. Markkinointi ja sponsorointi toimivat tärkeimpinä Tekojärvihölkän 2011 kehityskohtina, kun mitataan tapahtuman osallistujamäärää ja tunnettavuutta. Myös asiakaskäyttäytymisen merkitystä on tutkittu tapahtumaan osallistumisen ja sen arvioimisen kannalta. Tutkimuskysymys muotoiltiin seuraavasti: ”Miten lisääntynyt markkinointi ja sponsorointi voivat parantaa Tekojärvihölkän tunnettavuutta?”
Tutkimusosio toteutettiin käyttämällä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, kyselytutkimusta. Kyselylomakkeet jaettiin Tekojärvihölkän osanottajille tapahtumapäivänä, 28. toukokuuta 2011, heti juoksun jälkeen. Vastausprosentti oli 42. Tulokset analysoitiin käyttämällä Microsoft Excel ja SPSS-ohjelmaa. Tulokset paljastivat, että keskimääräinen Tekojärvihölkän asiakas on 17-44-vuotias mies, jonka kotipaikkakunta on Vantaa. Kokonaisuudessaan Tekojärvihölkkä arvioitiin onnistuneeksi tapahtumaksi. Vastaajien mukaan juoksureitti on kaunis ja miellyttävä juosta, ilmassa on mukava kotipaikkakunnan henki ja tapahtuman järjestelyt ovat onnistuneet. Vaikka 100 henkilön osallistujamäärää ei vielä ylitettykään tänä vuonna, osallistujamäärä lähes kaksinkertaistui viime vuodesta. Tänä vuonna kokonaisosanottajamäärä oli 98.
Kolme neljästä osallistui Tekojärvihölkkään ensimmäistä kertaa. Sama määrä myös ilmoittautui tapahtumaan paikan päällä. Tärkeimmät markkinointikanavat olivat tapahtuman nettisivut ja juoksukalenterit, ”puskaradio” ja julisteet. Merkittävästi näkyvin yhteistyökumppani oli liikuntakeskus Elixia, jolla oli oma pöytänsä tapahtumassa. Tapahtuman ajankohta siirrettiin syksyltä keväälle tänä vuonna. Lähes kaikki vastaajat olivat tyytyväisiä tähän muutokseen. Tulevaisuuden osallistumiseen liittyen kaksi kolmesta olivat varmoja, että he osallistuvat uu-delleen, jos tapahtuma järjestetään. Yksi kolmesta ei ollut täysin varma vielä.
Tapaus Tekojärvihölkkä
Tämä opinnäytetyö tutkii urheilutapahtuman järjestämistä ja kehittämistä. Esimerkkitapauksena on vantaalainen juoksutapahtuma Tekojärvihölkkä. Tekojärvihölkkä järjestettiin neljättä kertaa vuonna 2011. Järjestäjänä toimii Ylästön Urheilijat -59 ry, joka oli myös tämän opinnäytetyön toimeksiantaja. Edellisenä vuonna Tekojärvihölkällä oli 54 osanottajaa. Tänä vuonna tarkoitus oli ylittää luku 100. Tapahtuman olennaiset elementit on eroteltu ja käsitelty yksityiskohtaisesti teoriaosuudessa. Markkinointi ja sponsorointi toimivat tärkeimpinä Tekojärvihölkän 2011 kehityskohtina, kun mitataan tapahtuman osallistujamäärää ja tunnettavuutta. Myös asiakaskäyttäytymisen merkitystä on tutkittu tapahtumaan osallistumisen ja sen arvioimisen kannalta. Tutkimuskysymys muotoiltiin seuraavasti: ”Miten lisääntynyt markkinointi ja sponsorointi voivat parantaa Tekojärvihölkän tunnettavuutta?”
Tutkimusosio toteutettiin käyttämällä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, kyselytutkimusta. Kyselylomakkeet jaettiin Tekojärvihölkän osanottajille tapahtumapäivänä, 28. toukokuuta 2011, heti juoksun jälkeen. Vastausprosentti oli 42. Tulokset analysoitiin käyttämällä Microsoft Excel ja SPSS-ohjelmaa. Tulokset paljastivat, että keskimääräinen Tekojärvihölkän asiakas on 17-44-vuotias mies, jonka kotipaikkakunta on Vantaa. Kokonaisuudessaan Tekojärvihölkkä arvioitiin onnistuneeksi tapahtumaksi. Vastaajien mukaan juoksureitti on kaunis ja miellyttävä juosta, ilmassa on mukava kotipaikkakunnan henki ja tapahtuman järjestelyt ovat onnistuneet. Vaikka 100 henkilön osallistujamäärää ei vielä ylitettykään tänä vuonna, osallistujamäärä lähes kaksinkertaistui viime vuodesta. Tänä vuonna kokonaisosanottajamäärä oli 98.
Kolme neljästä osallistui Tekojärvihölkkään ensimmäistä kertaa. Sama määrä myös ilmoittautui tapahtumaan paikan päällä. Tärkeimmät markkinointikanavat olivat tapahtuman nettisivut ja juoksukalenterit, ”puskaradio” ja julisteet. Merkittävästi näkyvin yhteistyökumppani oli liikuntakeskus Elixia, jolla oli oma pöytänsä tapahtumassa. Tapahtuman ajankohta siirrettiin syksyltä keväälle tänä vuonna. Lähes kaikki vastaajat olivat tyytyväisiä tähän muutokseen. Tulevaisuuden osallistumiseen liittyen kaksi kolmesta olivat varmoja, että he osallistuvat uu-delleen, jos tapahtuma järjestetään. Yksi kolmesta ei ollut täysin varma vielä.