Naisten brändivaateliikkeen menestymisen edellytykset Lahdessa
Kemppi, Solja (2011)
Kemppi, Solja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515517
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yrittäjyyttä ja menestymisen edellytyksiä Lahdessa. Huomiota kiinnitetään niin maailmantalouden tilanteeseen kuin kaupungissa tällä hetkellä toimiviin brändivaateliikkeisiin. Menestymisen edellytykset kertovat huomionarvoisia seikkoja yrittä-jyyttä suunnittelevalle ja aihetta on käsitelty laajasti monta eri näkökulmaa huomioiden. Työn tarkoituksena on antaa laaja näkemys siitä, kannattaako Lahteen perustaa uutta vaatekauppaa kartoittamalla toimintaympäristöä, pohtia potentiaalisia asiakkaita ja Lahden ostovoimaa.
Teoriaosuudessa käydään läpi muun muassa brändejä, Lahtea sijaintina, erikoiskauppaa sekä Lahden väestön rakennetta. Työn teoriaosuus perustuu monipuoliseen alan kirjallisuuteen, Internet-lähteisiin ja haastatteluun. Haastattelun valinnassa kiinnitetään huomiota siihen, että taloudelliset menestystekijät ovat kunnossa ja siihen, että yritys on ollut alalla pitkään. Haastattelun tulokset yhdistettynä teoriatietoon muodostavat kokonaiskuvan tämän hetkisestä tilanteesta Lahdessa. Johtopäätöksissä teoria ja haastattelun tuomat näkökulmat yhdistetään ja analysoidaan yrittäjyyden kannattavuutta. Pohdinnassa käydään läpi mahdollisia jatkotutkimuskohteita, analysoidaan työn vaiheita ja hyödyllisyyttä sen tekijälle.
Tutkimuksen tuloksena syntyi käsitys siitä, kannattaako naisten brändivaateliikkeen perustaminen Lahteen. Tulosten lisäksi syntyi myös monia jatkoselvitystarpeita, joihin voi olla hyvä tarttua mahdolliseen yrittäjyyteen ryhdyttäessä. Työ on myös yleishyödyllinen katsaus yrittä-jyyttä Lahdessa harkitsevalle alasta riippumatta.
Teoriaosuudessa käydään läpi muun muassa brändejä, Lahtea sijaintina, erikoiskauppaa sekä Lahden väestön rakennetta. Työn teoriaosuus perustuu monipuoliseen alan kirjallisuuteen, Internet-lähteisiin ja haastatteluun. Haastattelun valinnassa kiinnitetään huomiota siihen, että taloudelliset menestystekijät ovat kunnossa ja siihen, että yritys on ollut alalla pitkään. Haastattelun tulokset yhdistettynä teoriatietoon muodostavat kokonaiskuvan tämän hetkisestä tilanteesta Lahdessa. Johtopäätöksissä teoria ja haastattelun tuomat näkökulmat yhdistetään ja analysoidaan yrittäjyyden kannattavuutta. Pohdinnassa käydään läpi mahdollisia jatkotutkimuskohteita, analysoidaan työn vaiheita ja hyödyllisyyttä sen tekijälle.
Tutkimuksen tuloksena syntyi käsitys siitä, kannattaako naisten brändivaateliikkeen perustaminen Lahteen. Tulosten lisäksi syntyi myös monia jatkoselvitystarpeita, joihin voi olla hyvä tarttua mahdolliseen yrittäjyyteen ryhdyttäessä. Työ on myös yleishyödyllinen katsaus yrittä-jyyttä Lahdessa harkitsevalle alasta riippumatta.