YHTEINEN KASVATUSPOLKU: Menetelmäkansio huoltajien osallistamiseksi pedagogisen dokumentoinnin prosessissa
Haavistola-Veikkolainen, Anne; Hakkarainen, Katja (2021)
Haavistola-Veikkolainen, Anne
Hakkarainen, Katja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102031886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102031886
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli helpottaa pedagogisen dokumentoinnin prosessin käyttöä varhaiskasvatuksen arjessa. Tavoitteena oli tuoda ideoita huoltajien osallistamiseksi pedagogisessa dokumentoinnissa varhaiskasvattajil-le. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi menetelmäkansio varhaiskasvattajien käyt-töön. Kansio pitää sisällään lyhyesti teoriaan pohjautuvia perusteluja pedagogi-sen dokumentoinnin käyttämiseksi ja kolme menetelmää.
Toiminnallisen opinnäytetyömme keskeiset osallistamisen ja tiedontuotannon menetelmät olivat aivoriihi, ryhmäkeskustelu ja menetelmäkansion testaaminen, joissa osallistimme Karhunpesän varhaiskasvattajia. Ohjaavana prosessimallina opinnäytetyössämme toimi konstruktivistinen malli. Menetelmäkansion testaa-minen kesti kuusi ja puoli viikkoa ja testaus toteutettiin Karhunpesän päiväkodin neljässä varhaiskasvatusryhmässä. Lisäksi testauksen päätyttyä keräsimme pa-lautetta jokaiselta ryhmältä menetelmäkansion viimeistelemiseksi.
Toiminnallisen opinnäytetyömme keskeiset osallistamisen ja tiedontuotannon menetelmät olivat aivoriihi, ryhmäkeskustelu ja menetelmäkansion testaaminen, joissa osallistimme Karhunpesän varhaiskasvattajia. Ohjaavana prosessimallina opinnäytetyössämme toimi konstruktivistinen malli. Menetelmäkansion testaa-minen kesti kuusi ja puoli viikkoa ja testaus toteutettiin Karhunpesän päiväkodin neljässä varhaiskasvatusryhmässä. Lisäksi testauksen päätyttyä keräsimme pa-lautetta jokaiselta ryhmältä menetelmäkansion viimeistelemiseksi.