Sisäisen viestinnän toimivuus : Case: PKO:n nopean syömisen toimipaikat
Kuosmanen, Jonna (2011)
Kuosmanen, Jonna
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116727
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella Pohjois-Karjalan Osuuskaupan (PKO) nopean syömisen ravintoloiden sisäisen viestinnän toimivuutta. Kyselylomakkeella selvitettiin a) minkälaisia kehittämistarpeita henkilöstö näkee toimipaikkojen sisäisessä viestinnässä ja b) esimiesten toiminnassa sisäisen viestinnän vastaavina. Erilaisten sisäisen viestinnän kanavien toimivuutta ja PKO:n organisaatiotason viestintäilmastoa tarkasteltiin sekä Likert-asteikollisilla kysymyksillä että avoimilla kysymyksillä. Aineisto analysoitiin hyödyntäen kvantitatiivisia analyysimenetelmiä.
PKO:n nopean syömisen ryhmää tutkimuksessa edustivat kahvilaravintola Coffee House, Prisman ravintolamaailma sekä Sokoksen ravintolamaailma. Kesäkuussa 2011 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi 48 henkilöä (72,8 % koko nopean syömisen henkilöstövahvuudesta). Kyselyn keskeisinä tuloksina todettiin, että nopean syömisen henkilökunta arvioi organisaatiotason viestinnän PKO:ssa kohtalaiselle tasolle sekä yksiköiden oman sisäisen viestinnän kohtalaisen ja hyvän tason välille. Tärkeimpänä viestinnän kanavana pidettiin omaa työtoveria. Työyhteisön viestintäilmapiiriä mittaavien kysymysten vastauksissa korostuivat avoimuuden ja palautteenannon tärkeys. Merkittävä tulos koko opinnäytetyön kannalta on se, että esimiehet arvioivat näkemyksensä viestinnän toimivuudesta huomattavasti paremmalle tasolle kuin työntekijät. Opinnäytetyöstä toimeksiantaja saa arvokasta tietoa työyhteisön sisäisen viestinnän nykytilasta sekä konkreettisia kehittämisehdotuksia, joihin opinnäytetyön tekijä on perehtynyt myös yksikön esimiehen näkökulmasta.
PKO:n nopean syömisen ryhmää tutkimuksessa edustivat kahvilaravintola Coffee House, Prisman ravintolamaailma sekä Sokoksen ravintolamaailma. Kesäkuussa 2011 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi 48 henkilöä (72,8 % koko nopean syömisen henkilöstövahvuudesta). Kyselyn keskeisinä tuloksina todettiin, että nopean syömisen henkilökunta arvioi organisaatiotason viestinnän PKO:ssa kohtalaiselle tasolle sekä yksiköiden oman sisäisen viestinnän kohtalaisen ja hyvän tason välille. Tärkeimpänä viestinnän kanavana pidettiin omaa työtoveria. Työyhteisön viestintäilmapiiriä mittaavien kysymysten vastauksissa korostuivat avoimuuden ja palautteenannon tärkeys. Merkittävä tulos koko opinnäytetyön kannalta on se, että esimiehet arvioivat näkemyksensä viestinnän toimivuudesta huomattavasti paremmalle tasolle kuin työntekijät. Opinnäytetyöstä toimeksiantaja saa arvokasta tietoa työyhteisön sisäisen viestinnän nykytilasta sekä konkreettisia kehittämisehdotuksia, joihin opinnäytetyön tekijä on perehtynyt myös yksikön esimiehen näkökulmasta.