Vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus y-sukupolven ostopäätöksiin muodissa
Kilpiä, Susanna (2021)
Kilpiä, Susanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102031890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102031890
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, onko vaikuttajamarkkinointi vaikuttanut y-sukupolven ostopäätöksiin viimeisen vuoden sisällä, kun kohteena on muoti. Työn tavoitteena oli luoda lukijalle sekä yrityksille kokonaisuus siitä, minkälainen vaikuttajamarkkinointi vetoaa y-sukupolveen parhaiten, ja minkälaista vaikuttajamarkkinointia kyseinen sukupolvi tällä hetkellä haluaa.
Opinnäytetyön tutkimus oli monimenetelmällinen, kysymykset olivat laadullisia sekä määrällisiä. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin, onko vaikuttajamarkkinointi vaikuttanut y-sukupolven ostopäätöksiin viimeisen vuoden sisällä, ja minkälainen vaikuttajamarkkinointi heihin vetoaa.
Tutkimuksen avulla huomattiin, että y-sukupolveen vetoaa parhaiten mikro- ja nanovaikuttajat, jotka ovat helposti samaistuttavia. Vaikuttajamarkkinoinnin halutaan olevan aitoa ja rehellistä, ja että vaikuttajalla on aidosti oma mielipide ja kokemus tuotteesta.
Opinnäytetyön tutkimus oli monimenetelmällinen, kysymykset olivat laadullisia sekä määrällisiä. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin, onko vaikuttajamarkkinointi vaikuttanut y-sukupolven ostopäätöksiin viimeisen vuoden sisällä, ja minkälainen vaikuttajamarkkinointi heihin vetoaa.
Tutkimuksen avulla huomattiin, että y-sukupolveen vetoaa parhaiten mikro- ja nanovaikuttajat, jotka ovat helposti samaistuttavia. Vaikuttajamarkkinoinnin halutaan olevan aitoa ja rehellistä, ja että vaikuttajalla on aidosti oma mielipide ja kokemus tuotteesta.