Palvelukonseptin kehittäminen asiakaslähtöisesti - Esimerkkinä Bussiklubi-konsepti
Mäkelä, Juhana (2011)
Mäkelä, Juhana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116692
Tiivistelmä
S-ryhmän matkailukauppaa arvioidaan ja kehitetään jatkuvasti. Nopeasti muuttuva kysyntä ja liiketoiminnan muutokset asettavat haasteita palvelukonseptien kehittämiselle. Tämän opin-näytetyön kohteena on S-ryhmän hotellien ryhmämatkailuun suunnattu Bussiklubi-konsepti ja sen kehittäminen asiakaslähtöisemmäksi. Opinnäytetyön tavoite oli selvittää asiakaslähtöisiä kehittämisideoita SOK:n matkailukaupan ketjuohjaukselle.
Teoriaosuuden lähteinä käytettiin artikkeleita ja teoksia asiakaslähtöisyydestä, palvelutuotteen kehittämisestä ja kanta-asiakkuuksista. Lähteitä täydensivät S-ryhmän liiketoimintaan ja ryhmämatkailuun liittyvät verkkosivustot.
Yrityksen omia tavoitteita selvitettiin analysoimalla Bussiklubin nykytilaa sen toimintaympäristön ja taloudellisen näkökulman kautta. Samalla määriteltiin Bussiklubi kantaasiakkuusohjelmana sekä sen palvelut asiakkaille. Näiden tietojen perusteella laadittiin esimerkki Bussiklubin palvelupolusta. Tavoitteiden ja kehitysideoiden keräämiseen käytettiin aivoriihimenetelmää ja sen tuloksista johdettua SWOT-analyysiä.
Empiirisen osan aineistonhankintamenetelmänä käytettiin laadullisiin menetelmiin lukeutuvaa lauseentäydennyslomaketta. Vastaajien kohderyhmäksi valittiin kaikki Bussiklubin jäsenyritykset. Lauseentäydennyslomakkeita lähetettiin sähköisesti yhteensä 330 kappaletta. Vastauksia saatiin 31 jäsenyritykseltä ja vastausprosentiksi muodostui 9,4 %.
Palautettujen lauseentäydennyslomakkeiden vastaukset jaettiin aluksi lauseenaluittain omiin taulukoihinsa ja vastauksia yhdisteltiin samaa tarkoittaviin teemoihin. Jokaisen lauseenalun vastausten keskeisin sisältö avattiin taulukon jälkeen. Saatujen vastausten perusteella voitiin vastata empiirisen osan alaongelmiin.
Kehittämisideoita ja kehitettyä palvelukonseptia tuotiin esille kahden kuvion avulla. Näistä ensimmäinen, miellekartta, kuvaa asiakkaiden näkemystä tämän hetkisestä Bussiklubista. Toinen kuvio, palvelupolku, toimii konseptoinnin apuvälineenä. Kehitettyyn palvelupolkuun on sijoitettu keskeisimmät kehittämistä vaativat asiat.
Opinnäytetyön tavoite onnistui hyvin, vaikka tutkimus ei tuottanut kovinkaan ennalta arvaa-mattomia ideoita. Bussiklubin toiminnassa kannattaa ensisijaisesti keskittyä viestinnän ja yhteistyön kehittämiseen.
Teoriaosuuden lähteinä käytettiin artikkeleita ja teoksia asiakaslähtöisyydestä, palvelutuotteen kehittämisestä ja kanta-asiakkuuksista. Lähteitä täydensivät S-ryhmän liiketoimintaan ja ryhmämatkailuun liittyvät verkkosivustot.
Yrityksen omia tavoitteita selvitettiin analysoimalla Bussiklubin nykytilaa sen toimintaympäristön ja taloudellisen näkökulman kautta. Samalla määriteltiin Bussiklubi kantaasiakkuusohjelmana sekä sen palvelut asiakkaille. Näiden tietojen perusteella laadittiin esimerkki Bussiklubin palvelupolusta. Tavoitteiden ja kehitysideoiden keräämiseen käytettiin aivoriihimenetelmää ja sen tuloksista johdettua SWOT-analyysiä.
Empiirisen osan aineistonhankintamenetelmänä käytettiin laadullisiin menetelmiin lukeutuvaa lauseentäydennyslomaketta. Vastaajien kohderyhmäksi valittiin kaikki Bussiklubin jäsenyritykset. Lauseentäydennyslomakkeita lähetettiin sähköisesti yhteensä 330 kappaletta. Vastauksia saatiin 31 jäsenyritykseltä ja vastausprosentiksi muodostui 9,4 %.
Palautettujen lauseentäydennyslomakkeiden vastaukset jaettiin aluksi lauseenaluittain omiin taulukoihinsa ja vastauksia yhdisteltiin samaa tarkoittaviin teemoihin. Jokaisen lauseenalun vastausten keskeisin sisältö avattiin taulukon jälkeen. Saatujen vastausten perusteella voitiin vastata empiirisen osan alaongelmiin.
Kehittämisideoita ja kehitettyä palvelukonseptia tuotiin esille kahden kuvion avulla. Näistä ensimmäinen, miellekartta, kuvaa asiakkaiden näkemystä tämän hetkisestä Bussiklubista. Toinen kuvio, palvelupolku, toimii konseptoinnin apuvälineenä. Kehitettyyn palvelupolkuun on sijoitettu keskeisimmät kehittämistä vaativat asiat.
Opinnäytetyön tavoite onnistui hyvin, vaikka tutkimus ei tuottanut kovinkaan ennalta arvaa-mattomia ideoita. Bussiklubin toiminnassa kannattaa ensisijaisesti keskittyä viestinnän ja yhteistyön kehittämiseen.