Asiakkaiden odotukset ja niiden toteutuminen Pitkämäen kuntoutusyksikön katkaisuhoidossa
Harsia, Tarja; Heikkinen, Tuulikki (2011)
Harsia, Tarja
Heikkinen, Tuulikki
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016493
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia odotuksia asiakkailla on katkaisuhoidolta Pitkämäen kuntoutusyksikössä. Tavoitteena opinnäytetyössä oli tuottaa tietoa siitä, mitä katkaisuhoidossa olevat asiakkaat odottavat katkaisuhoidolta. Tavoitteena oli myös tuoda esille asiakasnäkökulmaa Pitkämäen katkaisuhoito-osastolla tehtävään työhön. Selvittämällä asiakkaiden odotuksia ja kokemuksia Pitkämäen katkaisuhoidosta, pyrittiin selkeyttämään katkaisuhoito-osastolla tehtävän työn perustehtävää. Asiakkaiden odotukset ohjaavat työntekijöitä muun muassa asiakkaiden kohtaamisessa sekä työn kehittämisessä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin kesällä 2011 Pitkämäen kuntoutusyksikön katkaisuhoito-osastolla. Haastatteluihin osallistui kuusi Pitkämäessä katkaisuhoidossa sillä hetkellä ollutta asiakasta. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittavat, että asiakkailla oli eniten odotuksia liittyen katkaisuhoidossa saatavaan hoitoon, katkaisuosaston tiloihin sekä työntekijöihin. Haastateltujen odotukset olivat osittain toteutuneet, mutta tuottaneet myös positiivisia yllätyksiä. Haastateltavat nimesivät myös kehittämisen kohteita koskien muun muassa katkaisuhoito-osaston sääntöjä. Tutkimustuloksista voidaan tehdä johtopäätöksiä, että katkaisuhoidossa oleellisia tekijöitä ovat työntekijöiltä saatu tuki ja keskusteluapu, lääkitys sekä katkaisuhoito-osaston tilat.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin kesällä 2011 Pitkämäen kuntoutusyksikön katkaisuhoito-osastolla. Haastatteluihin osallistui kuusi Pitkämäessä katkaisuhoidossa sillä hetkellä ollutta asiakasta. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittavat, että asiakkailla oli eniten odotuksia liittyen katkaisuhoidossa saatavaan hoitoon, katkaisuosaston tiloihin sekä työntekijöihin. Haastateltujen odotukset olivat osittain toteutuneet, mutta tuottaneet myös positiivisia yllätyksiä. Haastateltavat nimesivät myös kehittämisen kohteita koskien muun muassa katkaisuhoito-osaston sääntöjä. Tutkimustuloksista voidaan tehdä johtopäätöksiä, että katkaisuhoidossa oleellisia tekijöitä ovat työntekijöiltä saatu tuki ja keskusteluapu, lääkitys sekä katkaisuhoito-osaston tilat.