Uuden markkinointikonseptin testaaminen ja lanseeraussuunnitelma : case: Atomic
Aaltonen, Timo (2011)
Aaltonen, Timo
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916178
Tiivistelmä
Kilpailussa kuluttajista markkinointiviestinnän rooli on käynyt entistä tärkeämmäksi. Markkinointiviestinnän johtamisesta ja kehittämisestä on tullut merkittävä osa yhä useamman yrityksen strategiaa. Markkinointiviestinnän kehittämisen perusedellytyksenä on toimiva ja laadukas tuote. Markkinointiviestinnällä luodaan tuotteelle markkinoilla vahva asema kuluttajan
silmissä. Uuden konseptin lanseerauksessa on tärkeää, että se tapahtuu pitkällä aikavälillä.
Opinnäytetyössäni tavoitteeni on uudistaa Atomic suksimerkin testikiertuetta Amer Sports Suomi Oy:lle uudella opetuskonseptilla ja tutkia sen vaikutuksia testilaskijoiden avustuksella. Tarkoituksena on kehittää kiertuetta, niin että asiakkaat, kauppiaat ja muut yhteistyötahot saisivat suksista enemmän irti, niin teknisesti kuin kaupallisestikin kustannuksia kasvattamatta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Amer Sports Suomi Oy, joka on maailman johtava urheiluvälineiden tuottaja. Yhtenä projektin tavoitteena oli luoda Atomic suksimerkille uusi konsepti, jota voidaan käyttää tulevaisuudessa markkinointiviestinnän apuvälineenä talven promootioissa. Tavoitteena oli myös uuden konseptin avulla selvittää promootioihin osallistuneiden asiakkaiden kokemuksia uusista Atomicin suksista, heidän laskutaustoista ja aiemmista välineistä. Tutkimus suoritettiin kolmella kyselylomakkeella ja osittain haastatteluilla. Projekstissa testattiin uutta konseptia kuudessa Suomen laskettelukeskuksessa sekä yhdessä keskuksessa Uudessa Seelannissa. Konseptin käytännön osuutta suunniteltiin 4 vuotta, loppukeväästä 2007 kevääseen 2011. Taustalla olen käyttänyt apuna 11 vuoden opetuskokemustani kansainvälisenä hiihdonopettajana. Konseptin kehitystyössä käytettiin asiakkaiden selviä tekniikkapuutteita ja pyrittiin muodostamaan niistä mahdollisimman toimiva ja lyhytkestoinen 6 harjoitteen konsepti nimeltään Six steps towards perfect skiing. Konseptin tavoitteena on saada asiakkaan laskutekniikka kehittymään selvästi ja auttaa häntä löytämään uudet lasketteluvälineet Atomicin mallistosta. Konseptia testattaessa käytettiin Atomicin suosituimpia suksia miesten ja naisten mallistosta. Työssä käytetään sanaa tuote, joka tässä tapauksessa on lanseerattava palvelu Six Step Toward Perfect Skiing.
silmissä. Uuden konseptin lanseerauksessa on tärkeää, että se tapahtuu pitkällä aikavälillä.
Opinnäytetyössäni tavoitteeni on uudistaa Atomic suksimerkin testikiertuetta Amer Sports Suomi Oy:lle uudella opetuskonseptilla ja tutkia sen vaikutuksia testilaskijoiden avustuksella. Tarkoituksena on kehittää kiertuetta, niin että asiakkaat, kauppiaat ja muut yhteistyötahot saisivat suksista enemmän irti, niin teknisesti kuin kaupallisestikin kustannuksia kasvattamatta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Amer Sports Suomi Oy, joka on maailman johtava urheiluvälineiden tuottaja. Yhtenä projektin tavoitteena oli luoda Atomic suksimerkille uusi konsepti, jota voidaan käyttää tulevaisuudessa markkinointiviestinnän apuvälineenä talven promootioissa. Tavoitteena oli myös uuden konseptin avulla selvittää promootioihin osallistuneiden asiakkaiden kokemuksia uusista Atomicin suksista, heidän laskutaustoista ja aiemmista välineistä. Tutkimus suoritettiin kolmella kyselylomakkeella ja osittain haastatteluilla. Projekstissa testattiin uutta konseptia kuudessa Suomen laskettelukeskuksessa sekä yhdessä keskuksessa Uudessa Seelannissa. Konseptin käytännön osuutta suunniteltiin 4 vuotta, loppukeväästä 2007 kevääseen 2011. Taustalla olen käyttänyt apuna 11 vuoden opetuskokemustani kansainvälisenä hiihdonopettajana. Konseptin kehitystyössä käytettiin asiakkaiden selviä tekniikkapuutteita ja pyrittiin muodostamaan niistä mahdollisimman toimiva ja lyhytkestoinen 6 harjoitteen konsepti nimeltään Six steps towards perfect skiing. Konseptin tavoitteena on saada asiakkaan laskutekniikka kehittymään selvästi ja auttaa häntä löytämään uudet lasketteluvälineet Atomicin mallistosta. Konseptia testattaessa käytettiin Atomicin suosituimpia suksia miesten ja naisten mallistosta. Työssä käytetään sanaa tuote, joka tässä tapauksessa on lanseerattava palvelu Six Step Toward Perfect Skiing.