Esimiestoiminnan ja palkitsemisen vaikutus työhyvinvointiin markkinointiosastossa
Hänninen, Tero (2011)
Hänninen, Tero
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815882
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee esimiestoimintaa sekä palkitsemista työhyvinvoinnin kannalta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää esimiestoiminnan ja palkitsemisen vaikutuksia työhyvinvointiin. Tutkimuksen toimeksiantajana on Alexandria Pankkiiriliike Oyj, ja sen tavoitteena on antaa yritykselle konkreettisia, helposti toteutettavissa olevia kehittämisedotuksia esimiestoimintaan sekä palkitsemiseen.
Tutkimuskysymykset voidaan jakaa kahteen osaan. Aluksi tutkitaan, miten Alexandria Pankkiiriliike Oyj:n markkinointiosaston työntekijät kokevat lähimmän esimiehen toiminnan työhyvinvoinnin kannalta sekä miten Alexandria Pankkiiri-liike Oyj:n markkinointiosaston työntekijät kokevat palkitsemisensa työhyvinvoinnin kannalta. Lisäksi tutkitaan, mitä konkreettisia, helposti toteutettavia keinoja Alexandria Pankkiriilike Oyj:llä on esimiestoiminnan ja palkitsemisen kehittämiseksi.
Luonteeltaan tutkimus on kvantitatiivinen. Tutkimuksen kohdehenkilöinä olivat Alexandria Pankkiiriliike Oyj:n markkinointiosaston työntekijät. Tutkimus toteutettiin lähettämällä sähköpostitse standardoitu kyselylomake eri kaupunkien markkinointiosastojen esimiehille, jotka jakoivat kyselylomakkeet vastaajille. Vastauksia saatiin 28 markkinointiosaston työntekijältä.
Tutkimuksesta käy ilmi, että yrityksessä on tutkittavissa osa-alueissa monia hyviä käytänteitä, mutta myös kehitettäviä asioita on. Positiivisesti huomiota herätti erityisesti esimiehen viestimä arvostus ja kunnioitus alaisiaan kohtaan, selkeän ja realistisen kuvan anto työn sisällöstä sekä työn odotuksista, tyytyväisyys käytössä oleviin palkitsemiskeinoihin sekä selkeys palkkauksen perustuista. Kehitystä vaativista asioita huomiota herätti erityisesti puutteellinen tiedonkulku esimiehen ja alaisen välillä, luottamuksen puute esimiehen ja alaisen välillä, tyytymättömyys työstä saatuun korvaukseen sekä palkkauksen perusteena oleviin tavoitteisiin.
Tutkimuskysymykset voidaan jakaa kahteen osaan. Aluksi tutkitaan, miten Alexandria Pankkiiriliike Oyj:n markkinointiosaston työntekijät kokevat lähimmän esimiehen toiminnan työhyvinvoinnin kannalta sekä miten Alexandria Pankkiiri-liike Oyj:n markkinointiosaston työntekijät kokevat palkitsemisensa työhyvinvoinnin kannalta. Lisäksi tutkitaan, mitä konkreettisia, helposti toteutettavia keinoja Alexandria Pankkiriilike Oyj:llä on esimiestoiminnan ja palkitsemisen kehittämiseksi.
Luonteeltaan tutkimus on kvantitatiivinen. Tutkimuksen kohdehenkilöinä olivat Alexandria Pankkiiriliike Oyj:n markkinointiosaston työntekijät. Tutkimus toteutettiin lähettämällä sähköpostitse standardoitu kyselylomake eri kaupunkien markkinointiosastojen esimiehille, jotka jakoivat kyselylomakkeet vastaajille. Vastauksia saatiin 28 markkinointiosaston työntekijältä.
Tutkimuksesta käy ilmi, että yrityksessä on tutkittavissa osa-alueissa monia hyviä käytänteitä, mutta myös kehitettäviä asioita on. Positiivisesti huomiota herätti erityisesti esimiehen viestimä arvostus ja kunnioitus alaisiaan kohtaan, selkeän ja realistisen kuvan anto työn sisällöstä sekä työn odotuksista, tyytyväisyys käytössä oleviin palkitsemiskeinoihin sekä selkeys palkkauksen perustuista. Kehitystä vaativista asioita huomiota herätti erityisesti puutteellinen tiedonkulku esimiehen ja alaisen välillä, luottamuksen puute esimiehen ja alaisen välillä, tyytymättömyys työstä saatuun korvaukseen sekä palkkauksen perusteena oleviin tavoitteisiin.