Asiakas johtotähtenä oppimateriaalimarkkinoilla
Pyykkö, Maija (2009)
Pyykkö, Maija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901291236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901291236
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Laurea Kerava
Liiketalouden koulutusohjelma
Yritysviestintä
Maija Pyykkö
Asiakas johtotähtenä oppimateriaalimarkkinoilla
Vuosi 2009 Sivumäärä 59 + liitteet 7 s.
Tämän opinnäytetyön aiheena on sosiaali- ja terveysalan oppimateriaalien markkinatutkimus. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää sosiaali- ja terveysalan oppimateriaalimarkkinoita, oppimateriaalien ostoprosessia ja käyttöä toisen asteen sosiaali- ja terveysalan oppilaitoksissa sekä markkinoiden oppimateriaalitarjontaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa oppimateriaalimarkkinoista Kustannusosakeyhtiö Otavalle, joka toimi opinnäytetyön toimeksiantajana. Tutkimuksen kohderyhmä on rajattu Uudenmaan toisen asteen sosiaali- ja terveysalan oppilaitosten opettajiin ja kirjastohenkilökuntaan.
Tämä opinnäytetyö sisältää teoria-osuuden ja tutkimusosuuden. Teoriaosuus on jaettu kahteen osaan, joista toinen käsittelee yritysmarkkinoinnin teoriasta organisaation ostokäyttäytymistä, ja toinen keskittyy tuotelanseerauksen teoriaan. Tutkimus pyrki selvittämään markkinoilla toimivien asiakkaiden ostokäyttäytymistä, mielipiteitä markkinointikeinoista ja oppimateriaalitarjonnasta sekä oppimateriaalien käyttöä. Tutkimus jakautui kahteen osioon, joista ensimmäinen osio toteutettiin kvantitatiivisena e-lomakekyselytutkimuksena, joka lähetettiin kohderyhmälle sähköpostilla. Kohderyhmän yhteystiedot oli kerätty internetin ja oppilaitosten avulla. Tutkimuslomake lähetettiin noin 350:lle toisen asteen sosiaali- ja terveysalan opettajalle. Toinen tutkimusosio suoritettiin kvantitatiivista haastattelumenetelmää käyttäen. Tämän tutkimuksen kohderyhmänä toimi kvalitatiivisessa tutkimuksessa mukana olleiden oppilaitosten kirjastohenkilökunta. Haastattelu toteutettiin sähköpostitse.
Tutkimuksella saatiin vastaukset kaikkiin tutkimusongelmiin. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että sosiaali- ja terveysalan oppimateriaalimarkkinoilla toimii neljä suurta kustantajaa, ja niiden lisäksi useita pienempiä alan kustantajia, joiden materiaaleja oppilaitokset käyttävät aktiivisesti. Alan jatkuvasta kehityksestä johtuen tarvetta uusille oppimateriaaleille on koko ajan. Tutkimuksen mukaan oppikirjan ostoprosessiin osallistuvat opettajan lisäksi kirjastohenkilökunta ja koulutusjohtaja. Sosiaali- ja terveysalalla sähköisten oppimateriaalien käyttö yleistyy jatkuvasti ja niistä on pääosin positiivisia kokemuksia. Tutkimustulokset korostivat hyvän asiakassuhteen merkitystä oppilaitoksen ja kustantajan välillä. Asiakas johtotähtenä on yksi Otavan toiminnan kulmakivistä. Se korostaa asiakkaiden tarpeiden tunnistamisen tärkeyttä ja ohjaa asiakaslähtöiseen toimintaan.
Asiasanat: markkinatutkimus, markkinointitutkimus, yritysmarkkinointi, lanseeraus, oppimateriaalit
Laurea Kerava
Liiketalouden koulutusohjelma
Yritysviestintä
Maija Pyykkö
Asiakas johtotähtenä oppimateriaalimarkkinoilla
Vuosi 2009 Sivumäärä 59 + liitteet 7 s.
Tämän opinnäytetyön aiheena on sosiaali- ja terveysalan oppimateriaalien markkinatutkimus. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää sosiaali- ja terveysalan oppimateriaalimarkkinoita, oppimateriaalien ostoprosessia ja käyttöä toisen asteen sosiaali- ja terveysalan oppilaitoksissa sekä markkinoiden oppimateriaalitarjontaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa oppimateriaalimarkkinoista Kustannusosakeyhtiö Otavalle, joka toimi opinnäytetyön toimeksiantajana. Tutkimuksen kohderyhmä on rajattu Uudenmaan toisen asteen sosiaali- ja terveysalan oppilaitosten opettajiin ja kirjastohenkilökuntaan.
Tämä opinnäytetyö sisältää teoria-osuuden ja tutkimusosuuden. Teoriaosuus on jaettu kahteen osaan, joista toinen käsittelee yritysmarkkinoinnin teoriasta organisaation ostokäyttäytymistä, ja toinen keskittyy tuotelanseerauksen teoriaan. Tutkimus pyrki selvittämään markkinoilla toimivien asiakkaiden ostokäyttäytymistä, mielipiteitä markkinointikeinoista ja oppimateriaalitarjonnasta sekä oppimateriaalien käyttöä. Tutkimus jakautui kahteen osioon, joista ensimmäinen osio toteutettiin kvantitatiivisena e-lomakekyselytutkimuksena, joka lähetettiin kohderyhmälle sähköpostilla. Kohderyhmän yhteystiedot oli kerätty internetin ja oppilaitosten avulla. Tutkimuslomake lähetettiin noin 350:lle toisen asteen sosiaali- ja terveysalan opettajalle. Toinen tutkimusosio suoritettiin kvantitatiivista haastattelumenetelmää käyttäen. Tämän tutkimuksen kohderyhmänä toimi kvalitatiivisessa tutkimuksessa mukana olleiden oppilaitosten kirjastohenkilökunta. Haastattelu toteutettiin sähköpostitse.
Tutkimuksella saatiin vastaukset kaikkiin tutkimusongelmiin. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että sosiaali- ja terveysalan oppimateriaalimarkkinoilla toimii neljä suurta kustantajaa, ja niiden lisäksi useita pienempiä alan kustantajia, joiden materiaaleja oppilaitokset käyttävät aktiivisesti. Alan jatkuvasta kehityksestä johtuen tarvetta uusille oppimateriaaleille on koko ajan. Tutkimuksen mukaan oppikirjan ostoprosessiin osallistuvat opettajan lisäksi kirjastohenkilökunta ja koulutusjohtaja. Sosiaali- ja terveysalalla sähköisten oppimateriaalien käyttö yleistyy jatkuvasti ja niistä on pääosin positiivisia kokemuksia. Tutkimustulokset korostivat hyvän asiakassuhteen merkitystä oppilaitoksen ja kustantajan välillä. Asiakas johtotähtenä on yksi Otavan toiminnan kulmakivistä. Se korostaa asiakkaiden tarpeiden tunnistamisen tärkeyttä ja ohjaa asiakaslähtöiseen toimintaan.
Asiasanat: markkinatutkimus, markkinointitutkimus, yritysmarkkinointi, lanseeraus, oppimateriaalit