Segmenttianalyysi swahilinkielisen yhteisöllisen median lanseerausta varten : Case: Yritys X
Latola, Minna (2009)
Latola, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906103863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906103863
Tiivistelmä
Yhteisölliset sosiaaliset mediat ovat uusia markkinointikanavia, jotka yleistyvät kovaa vauhtia. Yhteisölliset sosiaaliset mediat tavoittavat kohderyhmänsä erittäin tehokkaasti, sillä ne perustuvat pääasiallisesti käyttäjien eli yhteisön jäsenten tuottamaan sisältöön.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajayrityksen mahdollisuuksia lähestyä valittua kohderyhmää käyttämällä uudenlaista lähestymistapaa lanseerattaessa yhteisöllistä sosiaalista mediaa. Tutkimustuloksilla haettiin ratkaisua ongelmaan, voidaanko kieltä pitää kulttuurielementtinä, joka yhdistää ihmisiä yli maiden rajojen. Uudenlaisella lähestymistavalla haettiin yritykselle kilpailuetua markkinoilla ja kun pyritään valtaamaan ensimmäisenä uusi markkina-alue.
Opinnäytetyön tutkimuksessa selvitettiin kohderyhmän internetin käyttöä sekä sitä kuinka paljon kielellä, kulttuurilla, uskonnolla ja elämäntavalla on vaikutusta siihen. Tutkimus rajau-tuu kaikkiin swahilia puhuviin yhteisöllisiä sosiaalisia medioita käyttäviin 15–33-vuotiaisiin henkilöihin. Aihe ei rajaudu vain äidinkielenään swahilia puhuviin henkiöihin vaan myös ympäri maailmaa asuviin swahilia puhuviin siirtolaisiin, sillä Internet tavoittaa ihmiset kaikkialla maailmassa. Näin ollen kohderyhmä ei ole maantieteellisesti sidottu tiettyyn maahan tai alueeseen.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja tiedonhankinnan metodina tapaustutkimusta. Tutkimusaineisto muodostui teemahaastattelusta, internet-kyselystä, tutkijan omista havainnoista sekä tutkimuksen aiheeseen liittyvästä sekundäärisestä aineistosta. Opinnäytetyön tutkimuksessa pyrittiin tutkimuskohteen perusteelliseen ja huolelliseen analyysiin, jotta toimeksiantajayritys saisi mahdollisimman luotettavaa tietoa segmentistä ja mahdollisuuksistaan uusilla markkinoilla.
Tutkimusongelmana oli, voidaanko kieltä pitää kulttuurielementtinä, joka yhdistää kohderyhmää. Tutkimustuloksien perusteella Itäisessä Afrikassa usea kieliryhmä on omaksunut swahilin kielen yhteiseksi kommunikointikieleksi ja siitä on tullut yhteinen vakiintunut kieli, jolla on selkeät kielioppisäännöt.
Tutkimustulosten perusteella kohderyhmä kommunikoi sosiaalisten medioiden avulla päivittäin pääsääntöisesti ystäviensä kanssa. Internetin käyttö on yleistymässä Afrikassa teknologian kehityksen ja internet-yhteyksien paranemisen myötä. Teknologian kehitys on myös mahdollistanut internetin käytön matkapuhelimien avulla, mikä on yleistänyt internetin käyttöä Afrikassa. Opinnäytetyön segmenttianalyysin pohjalta toimeksiantaja yritys päättää projektin jatkotoimenpiteistä.
Palvelun lanseeraus on vasta suunnitteluvaiheessa, joten toimeksiantajayritys haluaa pysyä nimettömänä. Opinnäyteyössä viitataan toimeksiantajayritykseen nimellä ”yritys X”.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajayrityksen mahdollisuuksia lähestyä valittua kohderyhmää käyttämällä uudenlaista lähestymistapaa lanseerattaessa yhteisöllistä sosiaalista mediaa. Tutkimustuloksilla haettiin ratkaisua ongelmaan, voidaanko kieltä pitää kulttuurielementtinä, joka yhdistää ihmisiä yli maiden rajojen. Uudenlaisella lähestymistavalla haettiin yritykselle kilpailuetua markkinoilla ja kun pyritään valtaamaan ensimmäisenä uusi markkina-alue.
Opinnäytetyön tutkimuksessa selvitettiin kohderyhmän internetin käyttöä sekä sitä kuinka paljon kielellä, kulttuurilla, uskonnolla ja elämäntavalla on vaikutusta siihen. Tutkimus rajau-tuu kaikkiin swahilia puhuviin yhteisöllisiä sosiaalisia medioita käyttäviin 15–33-vuotiaisiin henkilöihin. Aihe ei rajaudu vain äidinkielenään swahilia puhuviin henkiöihin vaan myös ympäri maailmaa asuviin swahilia puhuviin siirtolaisiin, sillä Internet tavoittaa ihmiset kaikkialla maailmassa. Näin ollen kohderyhmä ei ole maantieteellisesti sidottu tiettyyn maahan tai alueeseen.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja tiedonhankinnan metodina tapaustutkimusta. Tutkimusaineisto muodostui teemahaastattelusta, internet-kyselystä, tutkijan omista havainnoista sekä tutkimuksen aiheeseen liittyvästä sekundäärisestä aineistosta. Opinnäytetyön tutkimuksessa pyrittiin tutkimuskohteen perusteelliseen ja huolelliseen analyysiin, jotta toimeksiantajayritys saisi mahdollisimman luotettavaa tietoa segmentistä ja mahdollisuuksistaan uusilla markkinoilla.
Tutkimusongelmana oli, voidaanko kieltä pitää kulttuurielementtinä, joka yhdistää kohderyhmää. Tutkimustuloksien perusteella Itäisessä Afrikassa usea kieliryhmä on omaksunut swahilin kielen yhteiseksi kommunikointikieleksi ja siitä on tullut yhteinen vakiintunut kieli, jolla on selkeät kielioppisäännöt.
Tutkimustulosten perusteella kohderyhmä kommunikoi sosiaalisten medioiden avulla päivittäin pääsääntöisesti ystäviensä kanssa. Internetin käyttö on yleistymässä Afrikassa teknologian kehityksen ja internet-yhteyksien paranemisen myötä. Teknologian kehitys on myös mahdollistanut internetin käytön matkapuhelimien avulla, mikä on yleistänyt internetin käyttöä Afrikassa. Opinnäytetyön segmenttianalyysin pohjalta toimeksiantaja yritys päättää projektin jatkotoimenpiteistä.
Palvelun lanseeraus on vasta suunnitteluvaiheessa, joten toimeksiantajayritys haluaa pysyä nimettömänä. Opinnäyteyössä viitataan toimeksiantajayritykseen nimellä ”yritys X”.