Markkinointisuunnitelma sähköisen ajanvarausjärjestelmän käyttöönottoon, Suomen Kosmetologien Yhdistyksen Opisto
Holopainen, Anna (2011)
Holopainen, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714704
Tiivistelmä
Suomen Kosmetologien Yhdistyksen Opisto siirtyi syksyllä 2011 käyttämään asiakaspalvelussaan uutta, sähköistä ajanvarausjärjestelmää. SKY-Opisto tarjoaa asiakkailleen oppilastöinä tuotettuja kosmetologipalveluja. Internetin kautta toimivan ajanvarausjärjestelmän toivotaan vähitellen korvaavan entisen, puhelimen kautta toimivan ajanvarauksen.
Uuden ajanvarausjärjestelmän käyttöönotto haluttiin saattaa Suomen Kosmetologien Yhdistyksen Opiston asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden tietoisuuteen, joten järjestelmään siirtymistä päätettiin markkinoida.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa yhteistyöorganisaatiolle toimeksiantona markkinointisuunnitelma uuden, sähköisen ajanvarausjärjestelmän käyttöönottoon. Markkinointisuunnitelman tavoitteena on saada Suomen Kosmetologien Yhdistyksen Opiston asiakaspalvelun asiakkaat ja mahdolliset asiakkaat tietoiseksi ajanvarauksen siirtymisestä internetiin, ja saada heidät tekemään varauksia sähköisen järjestelmän kautta. Tämän opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostuu markkinointisuunnitelman laatimisesta ja valmiin suunnitelman analysoinnista. Empiirisen osuuden tiedot ovat peräisin markkinoinnin teoriasta sekä yhteistyöorganisaation henkilökunnalta saadusta aineistosta.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa käydään läpi laadittu markkinointisuunnitelma ja sen tärkeimmät osa-alueet; lähtökohdat ja tavoitteet, suunnitelma ja sen markkinointikanavat, aikataulutus, suunnitelman toteutus ja seuranta. Toiminnallisen osuuden lopussa tehdään johtopäätökset opinnäytetyöprosessista. Johtopäätöksissä todetaan mm. että markkinointisuunnitelman laatiminen oli tarpeellista työelämäkumppanille ainakin periaatteen tasolla, ja vaikkei kaikki mene aina suunnitelmien mukaan, on osattava reagoida muutoksiin.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu markkinoinnin teorian eri osa-alueista. Teoriaosuuden pääluvut käsittelevät markkinoinnin suunnittelua ja markkinointisuunnitelman teoriaa, palveluja ja niiden markkinointia, sekä lanseerausta ja sen suunnittelua. Yhdessä teoriaosuuden alaluvussa keskitytään nonprofit-organisaation ja sen markkinoinnin teoriaan, sillä toimeksiantaja Suomen Kosmetologien Yhdistyksen Opisto on ammatillista koulutusta tarjoava toisen asteen oppilaitos ja näin ollen voittoa tavoittelematon organisaatio.
Palveluista on viime vuosikymmeninä tullut yhä tärkeämpi ja nopeasti kasvava osa kehittyneiden maiden bruttokansantuotetta. Palvelujen ollessa aineettomia, niiden markkinoinnin luonteeseen ja teoriaan liittyy muutamia erityispiirteitä, joita opinnäytetyön viitekehyksessä käydään läpi. Opinnäytetyön toiminnalliseen osuuteen sisältyvään markkinointisuunnitelmaan sisältyy uuden ajanvarausjärjestelmän lanseerauskampanja. Tästä syystä työn teoriassa käsitellään myös lanseerauksen markkinointiin liittyvää lähdetietoa.
Uuden ajanvarausjärjestelmän käyttöönotto haluttiin saattaa Suomen Kosmetologien Yhdistyksen Opiston asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden tietoisuuteen, joten järjestelmään siirtymistä päätettiin markkinoida.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa yhteistyöorganisaatiolle toimeksiantona markkinointisuunnitelma uuden, sähköisen ajanvarausjärjestelmän käyttöönottoon. Markkinointisuunnitelman tavoitteena on saada Suomen Kosmetologien Yhdistyksen Opiston asiakaspalvelun asiakkaat ja mahdolliset asiakkaat tietoiseksi ajanvarauksen siirtymisestä internetiin, ja saada heidät tekemään varauksia sähköisen järjestelmän kautta. Tämän opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostuu markkinointisuunnitelman laatimisesta ja valmiin suunnitelman analysoinnista. Empiirisen osuuden tiedot ovat peräisin markkinoinnin teoriasta sekä yhteistyöorganisaation henkilökunnalta saadusta aineistosta.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa käydään läpi laadittu markkinointisuunnitelma ja sen tärkeimmät osa-alueet; lähtökohdat ja tavoitteet, suunnitelma ja sen markkinointikanavat, aikataulutus, suunnitelman toteutus ja seuranta. Toiminnallisen osuuden lopussa tehdään johtopäätökset opinnäytetyöprosessista. Johtopäätöksissä todetaan mm. että markkinointisuunnitelman laatiminen oli tarpeellista työelämäkumppanille ainakin periaatteen tasolla, ja vaikkei kaikki mene aina suunnitelmien mukaan, on osattava reagoida muutoksiin.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu markkinoinnin teorian eri osa-alueista. Teoriaosuuden pääluvut käsittelevät markkinoinnin suunnittelua ja markkinointisuunnitelman teoriaa, palveluja ja niiden markkinointia, sekä lanseerausta ja sen suunnittelua. Yhdessä teoriaosuuden alaluvussa keskitytään nonprofit-organisaation ja sen markkinoinnin teoriaan, sillä toimeksiantaja Suomen Kosmetologien Yhdistyksen Opisto on ammatillista koulutusta tarjoava toisen asteen oppilaitos ja näin ollen voittoa tavoittelematon organisaatio.
Palveluista on viime vuosikymmeninä tullut yhä tärkeämpi ja nopeasti kasvava osa kehittyneiden maiden bruttokansantuotetta. Palvelujen ollessa aineettomia, niiden markkinoinnin luonteeseen ja teoriaan liittyy muutamia erityispiirteitä, joita opinnäytetyön viitekehyksessä käydään läpi. Opinnäytetyön toiminnalliseen osuuteen sisältyvään markkinointisuunnitelmaan sisältyy uuden ajanvarausjärjestelmän lanseerauskampanja. Tästä syystä työn teoriassa käsitellään myös lanseerauksen markkinointiin liittyvää lähdetietoa.