Kansallinen ja kansainvälinen tavaramerkkioikeus
Immonen, Satu (2011)
Immonen, Satu
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120317051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120317051
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin tavaramerkkioikeutta kansallisesta ja kansainvälisestä näkökulmasta. Tarkoituksena oli tutkia tavaramerkkiä ja sen käyttömahdollisuuksia niin kotimaassa kuin Euroopan unionin tasolla. Lisäksi asiaa havainnollistettiin oikeustapauksilla.
Opinnäytetyön tutkimusmetodi oli lainopillinen. Lainoppi rakentuu voimassa olevien oikeuslähteiden varaan. Tarkoituksena oli edetä systemaattisesti ja vastata asetettuihin tutkimuskysymyksiin voimassa olevaa lainsäädäntöä ja oikeuskirjallisuutta tulkiten.
Tavaramerkki on yksilöllinen rekisteröitävissä oleva tunnusmerkki, joka erottaa yritysten tavarat ja palvelut toisistaan. Tavaramerkkioikeudellinen yksinoikeus tarkoittaa oikeutta käyttää merkkiä sekä kieltää siihen sekoitettavissa olevien merkkien rekisteröinti ja käyttö. Kaupankäynnin kansainvälistyessä myös kansainvälisten säädösten asema on muuttunut entistä tärkeämmäksi. Kansainvälisyys tuo haasteita lainsäädännön soveltamiseen ja oikeussuojan arviointi muuttuu monimutkaisemmaksi ylikansallisten oikeustapauksien vuoksi.
Tavaramerkin loukkaukseen liittyvät kysymykset, kuten kauttakuljetus, vertaileva markkinointi ja rinnakkaistuonti, jäivät tämän tutkimuksen ulkopuolelle. Niistä olisi hyvä jatkaa tutkimuksen tekoa. Toinen jatkotutkimusaihe, johon tulevaisuudessa voisi paneutua tarkemmin, liittyy kansainvälisen tavaramerkkioikeuden toteutumiseen tuomioistuimissa.
Opinnäytetyön tutkimusmetodi oli lainopillinen. Lainoppi rakentuu voimassa olevien oikeuslähteiden varaan. Tarkoituksena oli edetä systemaattisesti ja vastata asetettuihin tutkimuskysymyksiin voimassa olevaa lainsäädäntöä ja oikeuskirjallisuutta tulkiten.
Tavaramerkki on yksilöllinen rekisteröitävissä oleva tunnusmerkki, joka erottaa yritysten tavarat ja palvelut toisistaan. Tavaramerkkioikeudellinen yksinoikeus tarkoittaa oikeutta käyttää merkkiä sekä kieltää siihen sekoitettavissa olevien merkkien rekisteröinti ja käyttö. Kaupankäynnin kansainvälistyessä myös kansainvälisten säädösten asema on muuttunut entistä tärkeämmäksi. Kansainvälisyys tuo haasteita lainsäädännön soveltamiseen ja oikeussuojan arviointi muuttuu monimutkaisemmaksi ylikansallisten oikeustapauksien vuoksi.
Tavaramerkin loukkaukseen liittyvät kysymykset, kuten kauttakuljetus, vertaileva markkinointi ja rinnakkaistuonti, jäivät tämän tutkimuksen ulkopuolelle. Niistä olisi hyvä jatkaa tutkimuksen tekoa. Toinen jatkotutkimusaihe, johon tulevaisuudessa voisi paneutua tarkemmin, liittyy kansainvälisen tavaramerkkioikeuden toteutumiseen tuomioistuimissa.