Käyttäjätiedon kerääminen palvelumuotoilun keinoin
Turunen, Tea (2011)
Turunen, Tea
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714708
Tiivistelmä
Palvelumuotoilu on suhteellisen uusi tapa palveluiden kehittämiseksi ja sen suosio kasvaa jatkuvasti. Palvelumuotoilu on kokonaisvaltainen, luova ja yksityiskohtainen tapa luoda uusia ja jalostaa jo olemassa olevia palveluita. Palvelumuotoilu vaatii tiivistä yhteistyötä ja vuorovaikutussuhteita sen kaikilta osapuolilta. Tämän työn tarkoituksena on palvelumuotoilun keinoin hahmottaa, millaisille kauneudenhoitopalveluille ja niiden oheispalveluille olisi käyttöä Espooseen rakennettavalla Suurpellon-asuinalueella. Opinnäytetyö on yhteistyössä Koulii- eli koulutuksen innovaatio- ja integraatio-hankkeen kanssa.
Empiirinen osuus pyrittiin suorittamaan palvelumuotoilun metodein, joita tässä tutkimuksessa olivat haastattelu, tarinankerronta ja havainnointi. Haastattelut nauhoitettiin nauhurilla, jotta aineistoon olisi mahdollista palata myöhemmin, ja jotta sieltä voitaisiin havainnoida sellaista, mitä ei välttämättä haastattelutilanteessa tule huomanneeksi. Haastattelut suoritettiin Suurpellon alueella järjestetyssä yleisötapahtumassa. Haastateltavien oli tarkoituksena kertoa ihanteellinen kampaamokäyntikertansa yksityiskohtaisesti vaihe vaiheelta. Tarkoitus oli ymmärtää mitä vuorovaikutussuhteita, ympäristöolosuhteita ja mahdollisia muita oheispalveluita ihanteellinen eli kuvitteellinen kampaamokäynti käsittää. Haastatteluista saadun tiedon avulla oli pyrkimys löytää eri seikkoja, jotka tuottavat haastateltaville arvoa. Lisäksi pyrkimyksenä oli selvittää, olisiko kampaamokäynnin yhteydessä tarvetta toisille kauneudenhoidollisille tai muille lisäpalveluille.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään palvelumuotoilun perusarvoja ja -käsitteitä sekä siinä yleisimmin käytettyjä metodeja. Lisäksi käsitellään antropologiasta juontavan etnografian hyödyntämistä palvelumuotoilussa. Palvelun ollessa aineeton hyödyke, sen näkyväksi tekeminen on haasteellista. Palvelumuotoilu pyrkii kuvailemaan palvelupolun eri vaiheet yksityiskohtaisesti, jotta epäonnistumis- ja onnistumiskohdat pystytään tunnistamaan. Yksityiskohtaisen kuvauksen avulla on mahdollisuus luoda uusia innovaatioita ja palveluita tai kehittää jo olemassa olemaa palvelua yhä paremmaksi.
Empiirinen osuus pyrittiin suorittamaan palvelumuotoilun metodein, joita tässä tutkimuksessa olivat haastattelu, tarinankerronta ja havainnointi. Haastattelut nauhoitettiin nauhurilla, jotta aineistoon olisi mahdollista palata myöhemmin, ja jotta sieltä voitaisiin havainnoida sellaista, mitä ei välttämättä haastattelutilanteessa tule huomanneeksi. Haastattelut suoritettiin Suurpellon alueella järjestetyssä yleisötapahtumassa. Haastateltavien oli tarkoituksena kertoa ihanteellinen kampaamokäyntikertansa yksityiskohtaisesti vaihe vaiheelta. Tarkoitus oli ymmärtää mitä vuorovaikutussuhteita, ympäristöolosuhteita ja mahdollisia muita oheispalveluita ihanteellinen eli kuvitteellinen kampaamokäynti käsittää. Haastatteluista saadun tiedon avulla oli pyrkimys löytää eri seikkoja, jotka tuottavat haastateltaville arvoa. Lisäksi pyrkimyksenä oli selvittää, olisiko kampaamokäynnin yhteydessä tarvetta toisille kauneudenhoidollisille tai muille lisäpalveluille.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään palvelumuotoilun perusarvoja ja -käsitteitä sekä siinä yleisimmin käytettyjä metodeja. Lisäksi käsitellään antropologiasta juontavan etnografian hyödyntämistä palvelumuotoilussa. Palvelun ollessa aineeton hyödyke, sen näkyväksi tekeminen on haasteellista. Palvelumuotoilu pyrkii kuvailemaan palvelupolun eri vaiheet yksityiskohtaisesti, jotta epäonnistumis- ja onnistumiskohdat pystytään tunnistamaan. Yksityiskohtaisen kuvauksen avulla on mahdollisuus luoda uusia innovaatioita ja palveluita tai kehittää jo olemassa olemaa palvelua yhä paremmaksi.