TYÖELÄMÄN ELINTAPAVALMENNUKSEN TUOTEKONSEPTI HAASTAJANA LIIKUNNANOHJAAJAN TÄMÄN HETKISELLE AMMATTIOSAAMISELLE: Täydennyskoulutuksen tarve ja opetussuunnitelman kehittäminen
Pyykkönen, Tiina (2011)
Pyykkönen, Tiina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517205
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli rakentaa toimintatutkimuksellisen kehittämisotteen kautta liikunnanohjaajien ammattiosaamista täydentävän koulutuksen opetussuunnitelma. Työn sisällöllinen viitekehys rakentuu moniammatillisen terveyden edistämisen viitekehyksen kautta ja tukee liikunnanohjaajan osaamisen laajentumista elintapavalmennuksen näkökulmasta. Rajattuna tavoitteena oli määrittää täydennyskoulutuksen kehittämisen tavoitteena olevat keskeiset osaamisalueet sekä raamittaa niiden kehittymiseen tarvittavia sisältöalueita.
Kehittämistyön tukena käytettiin moniammatillista fokusryhmäaineistoa sekä LiikunnastaTäsmäLääkettä-elintapavalmennusprosessin läpi käyneiden asiakkaiden (n =11) teemahaastattelun aineistoa.
Fokusryhmän ja teemahaastattelun aineisto litteroitiin kehittämistehtävien ohjaamana, jonka jälkeen aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia noudattaen. Päättelyn muotona käytettiin induktiivista päättelyä.
Opetussuunnitelman ja koulutuksen tavoitteeksi syntyneet osaamisalueet tässä kehittämistyössä ovat: elintapavalmennuksen ammatilliset vaatimukset, ihminen psyko-fyysis-sosiaalisena kokonaisuutena, käyttäytymisen muutos – valmennusosaaminen, elintapavalmennus – terveyden edistämisen toimintamallit, elintapavalmennus – terveyden edistämisen työmenetelmät, elintapavalmennus - interventioiden suunnittelu, terveyskartoitusosaaminen, elintapavalmennuksen viestintä ja vuorovaikutusosaaminen, elintapavalmennuksen eettisyys, oppimisprosessi ja oppiminen, pedagoginen osaaminen, aikuisen ohjaaminen – yksilöprosessi, oppiva ryhmä – ryhmäohjaamisen osaaminen, poikkitieteellinen osaaminen, voimaannuttava valmennusosaaminen, asiantuntijuuden kehittyminen ja verkosto-osaaminen.
Tässä kehittämistyössä raamitettiin osaamisalueiden kautta myös opetussuunnitelman moduuliperusteinen sisältö. Tämän kehittämistyön jatkosuositus on opetussuunnitelman edelleen kehittäminen osaamisalueita tukevaksi oppimisprosessiksi sekä pedagogisesti linjakkaaksi kokonaisuudeksi.
Kehittämistyön tukena käytettiin moniammatillista fokusryhmäaineistoa sekä LiikunnastaTäsmäLääkettä-elintapavalmennusprosessin läpi käyneiden asiakkaiden (n =11) teemahaastattelun aineistoa.
Fokusryhmän ja teemahaastattelun aineisto litteroitiin kehittämistehtävien ohjaamana, jonka jälkeen aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia noudattaen. Päättelyn muotona käytettiin induktiivista päättelyä.
Opetussuunnitelman ja koulutuksen tavoitteeksi syntyneet osaamisalueet tässä kehittämistyössä ovat: elintapavalmennuksen ammatilliset vaatimukset, ihminen psyko-fyysis-sosiaalisena kokonaisuutena, käyttäytymisen muutos – valmennusosaaminen, elintapavalmennus – terveyden edistämisen toimintamallit, elintapavalmennus – terveyden edistämisen työmenetelmät, elintapavalmennus - interventioiden suunnittelu, terveyskartoitusosaaminen, elintapavalmennuksen viestintä ja vuorovaikutusosaaminen, elintapavalmennuksen eettisyys, oppimisprosessi ja oppiminen, pedagoginen osaaminen, aikuisen ohjaaminen – yksilöprosessi, oppiva ryhmä – ryhmäohjaamisen osaaminen, poikkitieteellinen osaaminen, voimaannuttava valmennusosaaminen, asiantuntijuuden kehittyminen ja verkosto-osaaminen.
Tässä kehittämistyössä raamitettiin osaamisalueiden kautta myös opetussuunnitelman moduuliperusteinen sisältö. Tämän kehittämistyön jatkosuositus on opetussuunnitelman edelleen kehittäminen osaamisalueita tukevaksi oppimisprosessiksi sekä pedagogisesti linjakkaaksi kokonaisuudeksi.